
1

My
Evil 
Twin

A brief history of judiciary’s war on 
journalism in Russia and Turkey

Asuman Aranca, Evin Barış Altıntaş, Anna Romashchenko, Nate 
Schenkkan, Gökçer Tahincioğlu, Sibel Yükler, Roman Zholud



2 3

I. Introduction:

II. Setting a course into authoritarianism

Russia and Turkey: A pair of dice cast, a story still being written 
Nate Schenkkan

Russian media after 2000: The road to full capture
Media in Turkey after 2000: The road to full capture

III. Never say no to war
War and censorship in Russia: Not a single word against the ‘special operation’
War and censorship in Turkey: Zero tolerance for critical reporting on security forces

IV. Crimes against the state; the state 
against journalists
How journalists in Russia were made into traitors and terrorists
The Cumhuriyet saga in Turkey: When courts decide editorial policy

V. Insulting the gods
‘Big shots’ versus journalists in Russia
‘Big shots’ versus journalists in Turkey

VI. Judicial harassment of journalists 
reporting on corruption
Fabrication of evidence against journalists writing about corruption in Russia
Threat of financial ruin for journalists writing about corruption in Turkey

Contents Editor’s Note

About this publication 
and acknowledgements

Defenses of independent journalists against authoritarian or malign regimes 
remain weak across the world. Russia and Turkey - united in not just the 
increasingly authoritarian way they are ruled but also in their “in-between-
ness” - have been no exception in this regard. 

Since the start of its occupation of Ukrainian territories in February 2022, an even 
bleaker outlook prevails in Russia. At the same time, officials in Turkey, which is on 
the verge of a historic election, have been showing hostility  towards neighbors, even 
threatening war against Greece on several occasions. 

This publication is a reprint of its first verison, which was published with the support 
of the Friedrich Naumann Foundation (FNF) in May 2023 under the headline “Gavels 
vs Pens.” 

It is a joint product of two civil society organizations - Journalists and Lawyers for 
Freedom of Expression (JAM), MLSA’s sister organization in Berlin founded  to offer 
legal and professional support to exiled journalists from Turkey, Russia and other re-
gions, and Mass Media Defence Centre (MMDC), a civil society organization working 
in the field of media rights protection and the promotion of freedom of expression 
standards in Russia. 

The trials examined here show the tactics used by the authorities to label and ac-
cuse journalists of terrorism or crimes against the state. This publication is written 
in the hopes of presenting a better picture of how the legislative processes are used 
against independent media to encourage readers to draw lessons in developing bet-
ter legislation, as well as international mechanisms that protect journalists from abu-
sive justice systems.

The translator from the Russian and Turkish originals as well as the first copy editor 
have been myself and I would like to thank all of the writers, who have contributed 
to the publication. 

Furthermore, as JAM and MMDC, we would like to thank:

Nate Schenkkan, the Senior Director of Research for Freedom House, a long-time stu-
dent of both countries, who has contributed his expertise; journalists Roman Zholud 
and Anna Romashchenko, who were the writers on the Russian cases by journalists, 
and  journalists Gökçer Tahincioğlu, Sibel Yükler and Asuman Aranca; Istanbul-based 
journalist Jennifer Hattam for her meticulous copy editing and Belma Bağdat, Peter 
Chicon and Michaela Lissowsky of the FNF Berlin Team, who have shown great sup-
port in preparing the publication. 

Barış Altıntaş
Editor In Chief 
Istanbul, January 2024

Authors

Asuman Aranca - Journalist, T24, Turkey
Evin Barış Altıntaş - Journalist and MLSA Co-Director, Turkey
Anna Romashchenko, JJournalist, Mass Media Defence Centre, Russia
Nate Schenkkan - Senior Director of Research for Freedom House
Gökçer Tahincioğlu - Journalist, T24, Turkey
Sibel Yükler - Journalist, Turkey
Roman Zholud, Journalist, Mass Media Defence Centre, Russia

Notes on using this publication

This publication is an information offer of the Friedrich Naumann Foundation for Freedom. It is available free of charge and not intended 
for sale. It may not be used by parties or election workers for the purpose of election advertising during electioRoman Zholud, Journalist, 
Mass Media Defence Centre, Russia

Staff of JAM e.V.

VEYSEL OK  : Head of Human Rights  Department
BARIŞ ALTINTAŞ : Senior Projects Manager 

4

14
17

21

33

29

25

36

31

8

11



4 5

Russia and Turkey: A pair of dice 
cast, a story still being written
Putin and Erdoğan’s disdain for democracy is rooted in a shared worldview that has 
enabled close growing collaboration despite extreme foreign policy disagreements 
over the last decade. Through this disdain, both leaders are driving their countries 
toward ruin—though one can hope in Turkey’s case there remains an off-ramp

Many journalists face 
harsh  on their work and 
have been imprisoned or 
forced into exile.

I n global discussions, Russia and Turkey have become stand-ins for autocra-
cy, with Presidents Vladimir Putin and Recep Tayyip Erdoğan serving as evi-
dence for “the age of the strongman.”1 But the repetition of this metonymy 
can obscure differences. Turkey is more politically competitive and freer in 

its media and civic space than Russia.2 Even as over the last 15 years Erdoğan 
has seized the commanding heights of Turkey’s media,3 imprisoned civil so-
ciety and opposition leaders, and rammed through constitutional changes 
to establish a super-presidential system centered on himself, the president 
garners at best a plurality of support heading into the 2023 elections.4 5  

Many journalists face harsh constraints on their work and have been impris-
oned or forced into exile6. Yet there remains a robust press in the country, 
as independent journalists create new media outlets or reinvent old ones, 
and civil society organizations continue to operate even in the face of harsh 
punishments.

Russia’s invasion of Ukraine in February 2022, on the other hand, has shrunk 
Russia’s media and civic space even further—a development that comes after 
many years in which they were already only allowed to reach a narrow slice 
of the country7. 

1 Among many others, see https://www.penguinrandomhouse.com/books/705318/the-age-
of-the-strongman-by-gideon-rachman/; https://www.washingtonpost.com/opinions/global-
opinions/erdogan-putin-and-the-strongman-ties-that-bind/2016/08/11/ab0fe27a-5fdc-11e6-
af8e-54aa2e849447_story.html  

2 Both Russia and Turkey are rated «Not Free» in «Freedom in the World,» but on the 
report’s 0-100 scale, Russia received a 19 in 2022 (https://freedomhouse.org/country/russia/
freedom-world/2022), and Turkey received a 32 (https://freedomhouse.org/country/turkey/
freedom-world/2022). Those scores cover through 31 December 2021—before Russia’s 2022 
invasion of Ukraine and the ensuing domestic crackdown. In Freedom on the Net 2022, 
which covered through 31  May 2022, Russia scored 23 and Turkey 32. 

3 https://www.reuters.com/investigates/special-report/turkey-erdogan-media/

4 https://www.swp-berlin.org/en/publication/post-2023-election-scenarios-in-turkey 

5 https://twitter.com/jamesinturkey/status/1576286457781944322?s=20 

6 https://niemanreports.org/articles/turkey-free-press-newsrooms/ 

7 https://carnegiemoscow.org/2009/02/03/media-manipulation-and-political-control-in-rus-
sia-pub-37199; https://www.indexoncensorship.org/2013/12/brief-history-russian-media/; 
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/Stifling-the-Public-Sphere-Media-Civil-
Society-Russia-Forum-NED.pdf; https://www.niemanlab.org/2016/07/paywalls-and-politics-
independent-russian-television-station-tv-rain-turns-to-subscriptions-as-its-future/; https://
www.niemanlab.org/2022/03/russia-blocks-tv-rain-its-last-independent-tv-channel-and-tv-
rain-airs-its-last-broadcast/

NATE 
SCHENKKAN

propaganda apparatuses, this threat is 
not new. In fact, it spans across genera-
tions, dating back to the collapse of the 
Ottoman and Russian Empires, which 
only came about because of traitors 
within colluding with enemies abroad. 
In the present day, this threat takes 
the form of “color revolutions” pursued 
with the funding of nongovernmen-
tal organizations and the promotion 
of street protests. The fear of a color 
revolution dominated post-Soviet au-
thoritarian thinking in the 2000s, but 
only rose to prominence in Turkey sev-
eral years after the Gezi Park protests 
of 2013 and especially after the 2016 
coup attempt. At this point Turkey’s 
government chose to reinterpret these 
events through a new lens involving 
foreign funding and external pressure.

The third plank is a belief that Western 
hegemony is collapsing, and from its 
collapse a new, multipolar world order 
will be built. For Russia, which was only 
weakly vested if at all in the post-Cold 
War order and never found a role for 
itself within transatlantic structures, 
building an alternate order has been 
its top strategic priority since at least 
2007, the year of Putin’s famous Mu-

nich Security Conference speech.8 For 
Turkey, it has been more of a recent 
process to set itself apart from “the 
West” despite its membership in NATO 
and the EU-Turkey Customs Union. 
Erdoğan’s belief in the collapse of the 
failing West stems from the split over 
the Arab Spring and especially the war 
in Syria. The failed transformation of 
the Middle East appears to have left 
Erdoğan embittered and cynical about 
Western power, and more favora-
bly disposed toward ultranational-
ists within Turkey that have always 
distrusted the Western alliance and 
preferred Russia. With the benefit of 
hindsight, Erdoğan appears a deeply 
opportunistic leader, capable of pur-
suing multiethnic reconciliation within 
Turkey when he thought it would be 
on his terms, yet pivoting to ultrana-
tionalism when he decided it offered 
better hopes for maintaining power.9 
But running through his opportunism 
is a deep distrust of liberal values and 
a commitment above all to his own 
unique indispensability.

8 http://en.kremlin.ru/events/president/
transcripts/24034 

9 https://www.mei.edu/publications/can-er-
dogan-survive-without-kurdish-question 

Opposition leaders Alexei Navalny, Ilya 
Yashin and Vladimir Kara-Murza are 
all imprisoned. And unlike in Turkey, 
there has never been a real multiparty 
period in Russia, nor the development 
of democratic institutions. These dif-
ferences matter for informed discus-
sion of authoritarianism and resistance 
to it. Even as Putin’s war in Ukraine 
shows the incompetence and cruelty 
of the system he has built, there is no 
significant opposition to his continued 
authority.

What unites the two examples of Russia 
and Turkey is not that they are equally 
authoritarian in outcomes, but that in 
both cases the current leadership has 
rejected the lowest common denomi-
nators of liberal democracy: free and 
fair elections, mandatory systems of 
consultation with popular representa-
tives, protection from arbitrary action 
by the state, and equality before the 
law. Putin and Erdoğan’s disdain for 
democracy is rooted in a shared world-
view that has enabled close growing 
collaboration despite extreme foreign 
policy disagreements over the last dec-
ade. Through this disdain, both lead-
ers are driving their countries toward 
ruin—though one can hope in Turkey’s 
case there remains an off-ramp.

The first plank of this shared worldview 
is distrust toward the West and its pur-
ported values of liberalism. In this view, 
the Western-dominated order is hypo-
critical and unfair. It excludes nations 
that should have a rightful place at the 
table, and it asserts its own sphere of 
influence while refusing to recognize 
appropriate spheres of influence for 
powers it deems unworthy. This ex-
clusion is built on racism and Islamo-
phobia, exposing the hollowness of 
the supposedly liberal West. So-called 
universal human rights ignore funda-
mental cultural differences and are an 
excuse to humiliate other powers for 
non-compliance.

The second plank is a belief that the 
nation is under existential threat exter-
nally and internally. Putin and Erdoğan 
agree that external powers are collabo-
rating with internal forces—the oppo-
sition, religious and ethnic minorities—
in attempts to fracture their otherwise 
unified nations in order to divide the 
state territorially. In the stories con-
veyed by the two presidents and their 

I. Introduction:



6 7

The fourth plank is that the leaders themselves are the 
only solutions. Both Putin and Erdoğan are deeply con-
vinced that they are indispensable to their countries, and 
that the state’s survival itself depends on them remain-
ing at the center of power. 

The truth or falsity of these four planks—whether those 
who believe them accurately understand the world—is 
not important. What matters is what they mean for how 
Russia and Turkey are ruled. Drawing from this shared 
worldview, both Putin and Erdoğan are convinced that 
liberal democracy itself is a hypocritical and discredited 
system inextricable from the closing historical moment 
of Western hegemony. As that hegemony dissolves, they 
believe it is their unique role in history to preserve the 
interests of their respective states—that the state must 
stand superior to the demands of a particular process, 
that they as leaders are uniquely inseparable from the 
state, and that only by embodying the state can they res-
cue it from internal and external crisis.

The basic premises of liberal democracy, then, are un-
derstood as at best nuisances and at worst conspiracies 
against the state itself, as embodied by its leader. A free 
press is not a check on untrammeled power, it is a plot to 

undermine the state. Civil society organizations that pro-
mote minority rights are trying to divide the country; they 
work with international funders not because of shared 
values, but because they are joined in a global conspiracy. 
The law is not a set of principles to be equally applied, it is 
a tool for the state to accomplish its goals. This is an ideo-
logical commitment to crude authoritarianism, in which a 
single leader or small group must rule by right, and any 
challenges to its power are illegitimate.

Authoritarianism is a terrible way to run a country. When 
one leader becomes indistinguishable from the state he 
leads, that leader’s preferences and fixations become sub-
stitutes for the state’s interests. Without any mandated 
mechanism for consultation, the leader’s motivations, ob-
sessions and neuroses are elevated to the level of dogma. 
The quality of information available to the leader withers 
as he dismisses unfavorable news and promotes advisers 
who tell him what he wants to hear. Professionalism and 
merit fall aside as criteria for advancement, and corrup-

tion infects every layer of the system.

Putin’s war in Ukraine is the example par excellence of 
these problems. Responding to no demand from his in-
ner circle, much less from the public, the president has 
hurled his entire country into a war that has displaced 
millions of Ukrainians and killed thousands, while also 
destroying Russia’s future, for no strategic advantage at 
all. At the time of writing, Putin’s invasion is in tatters as 
Ukraine drives back the Russian occupation in Kharkiv, 
Kherson and the Donbas. Russia’s military mobilization in 
September 2022 has spurred hundreds of thousands of 
men to flee the country. Unsurprisingly, the loudest voices 
in Russia are those hunting for someone else to blame as 
those closest to power seek to turn attention away from 
this debacle. After more than 20 years supposedly dedi-
cated to restoring Russia’s power and status in the world, 
Putin has tossed it all away on a delusion based on fan-
tasy versions of Ukraine and Russia.Erdoğan has certainly 
not yet failed as badly as Putin. But the difference is one 
of degree, not kind. Throughout a wildly turbulent period 

of Turkish history—shaped by mass protests, a coup at-
tempt, state support for the insurgency in Syria, dozens of 
terrorist attacks by multiple groups, and the arrival of mil-
lions of refugees—Erdoğan has made every issue about 
his own power. Most crucially, in 2015 when the Kurdish-
led Peoples’ Democratic Party (HDP) refused to support 
his plan for a super-presidential system, Erdoğan tossed 
aside peace negotiations with the Kurdish movement, 
turned for support instead to the ultranationalist right he 
had once scorned, and restarted Turkey’s own civil war in 
its southeast region. He has shown the same kind of unre-
lenting fixation in guiding Turkey’s economy according to 
his own logic—and in doing so, wrecking it in exactly the 
way critics warned he would.10 Just like Putin’s obsession 
with making Russia a great power through his leadership 
has brought that country to the brink, Erdoğan’s confla-

10 https://www.wsj.com/articles/SB100014240529702041
24204577154353478071244; https://www.chathamhouse.
org/2016/03/erdogans-policies-are-undermining-turkish-econ-
omy; https://foreignpolicy.com/2018/05/25/erdogan-is-a-mad-
economist-and-turkey-is-his-laboratory/  

tion of himself and the state has left Turkey weaker and 
more divided than it was when he began. The equivalent 
of Putin’s invasion is Erdoğan’s economy, which he has 
wrecked in exactly the way critics had been warning he 
would for a decade. Worse is yet to come, as the conse-
quences of Erdoğan’s mistaken belief that the regional 
order will fail also start to come home in the wake of Rus-
sia’s invasion of Ukraine and the renewed spirit it has cre-
ated of transatlantic unity—absent Turkey.

The die is not yet cast in Turkey the way it is in Russia, 
though. Even after 15 years of progressively increasing 
attacks on the press, the judiciary, civil society, and the 
opposition, Turkey retains deeply ingrained traditions of 
relatively independent institutions, developed over more 
than 70 years of multiparty democracy. 

At the peak of his power following the 2016 coup attempt 
and the 2017 changes to the constitution, President 
Erdoğan still was not able to rig the 2019 municipal elec-
tions in Istanbul and Ankara to prevent opposition candi-
dates from winning the mayoralties of the country’s two 
largest cities. Old habits of democracy die hard, and they 
are not dead in Turkey.

In Gabriel García Márquez’s “The General in His Laby-
rinth,” the novelist tells the story of the last days of the 
revolutionary South American leader Simón Bolívar. 
Wracked with disease and out of power, Bolívar struggles 
to assert himself as he did in his youth. 
The novel lays out the frustrations and limitations of 
a world-historical figure who can no longer bend the 
word destiny to his desires. Putin and Erdoğan remain 
in power, but time looms over them. On the doorstep of 
their 70s, and each with two decades of rule already be-
hind them, both Erdoğan and Putin have gone from be-
ing young, energetic outsiders to besieged defenders of 
the systems they built around themselves. Like Bolívar in 
Márquez’s novel, they are trapped by and cannot escape 
the realities they created. Transforming those realities 
will rest with the peoples of Turkey and Russia.



8 9

At the start of the 21st century, 
journalism in Russia looked 
poised for rapid develop-
ment, with an array of private 

TV channels, media holdings not owned 
by the government, and a press rep-
resenting a vast spectrum of different 
ideas. Instead, the most recent history 
of Russian media became the story of 
the cleansing of the country’s informa-
tion space.

Television

Television is the most predominant 
form of media in Russia, and where the 
cleansing of media outlets started af-
ter Vladimir Putin became president in 
2000.

At that time, the country’s biggest pri-
vate television station, NTV, was part of 
Mediamost, a holding company owned 
by businessman Vladimir Gusinsky. 
When he clashed horns with the new 
president, NTV turned into the country’s 
main oppositional TV station. Its man-
agement was able to bring together a 
very strong team of journalists led by 
Evgeniy Kiselev, creating brilliant original 
projects.

Even then, criticizing the actions of those 
in power—and particularly of the presi-
dent—couldn’t remain without conse-
quences in Russia. What would later be 
called the “capture of NTV” took place in 
2001, when the government-owned en-
ergy corporation Gazprom, previously a 
minority shareholder in NTV, staged a 
takeover to become the majority owner. 
With no regard for protests from jour-
nalists or the public, Gazprom used 
something close to brute force to fire 
Kiselev’s team of journalists. Gusinsky, 

Russian media after 2000:
The road to full capture 

mer NTV journalists and broadcast several news shows and 
even analytical programs. But all programs which touched 
upon social and political issues were taken off the air within a 
year after the station’s acquisition by Gazprom.

In the early 2000s, even a station which had 51 percent of its 
shares owned by the government— Channel 1, then called 
ORT–National Russian Broadcasting Television—criticized the 
actions of Russian authorities during the Second Chechen War 
(1999–2009). However, precisely because of that criticism, the 
network’s remaining shares—at the time controlled by Boris 
Berezovski—were bought by Roman Abramovic, an oligarch 
loyal to the Kremlin. After the sale, criticism of government 
authorities disappeared swiftly from ORT’s programming. The 
government subsequently decreased its direct shares in the 
channel to 34 percent, but the remaining shares still belong to 
government-owned corporations or to those known for their 
close ties to the authorities (such as VTB Bank, Sogaz, NMG 
and others).

But bringing private television to heel was not the only strat-
egy Russian authorities implemented in the 2000s. At the 
same time, they were also actively developing state-owned 
television.
In addition to Rossiya (later Rossiya 1), other TV channels 
started to emerge on the foundation of the all-Russia state 
television and radio company. Among them was the 24-hour 

II. Setting a course into authoritarianism

who had previously left the country due 
to facing fraud charges, was forced to 
sell his shares in Mediamost. The new 
executives gradually started inserting 
censorship into NTV’s broadcasts: sharp 
political talk shows were shut down, and 
not only journalistic investigations but 
also news hours disliked by those in 
power were taken off the air.

In 2002, most of Kiselev’s journalistic 
team transferred to the TV-6 station, 
which belonged to yet another legend-
ary oligarch, Boris Berezovski. By that 
time, Berezovski’s relations with Vladimir 
Putin had also become strained, and 
TV-6 too was shortly thereafter shut 
down. The reason for the closure was—
on paper—the station’s debt.

In 2003, Kiselev and his colleagues at-
tempted once again to revive their 
broadcast under the new brand of the 
TVS network, but this project came to an 
end before even one year had passed. 
Its frequency was replaced by the gov-
ernment-owned Sport station.

At the time it occurred, the state cap-
ture of NTV was a major social and polit-
ical scandal, while the capitulation of the 
other television networks to the Kremlin 
occurred in a less conspicuous manner.

An example of this process can be seen 
with the network REN-TV, which stood 
alongside the old NTV in terms of its 
oppositional stance in the early 2000s, 
but slowly lost its independence. The 

deciding moment was likewise the pur-
chase of the network, in this case by the 
National Media Group (NMG) in 2008. 
NMG Holding was founded that same 
year, using funding from businesses 
controlled by the government. Later, 
the government-owned corporation 
Rostelecom came into possession of 
71 percent of NMG’s shares. Content 
on REN-TV, which previously included 
documentaries on such topics as the 
murder of journalist Anna Politkovskaya, 
the terrorist attack in Beslan or the is-
sue of hazing in the military, changed 
under the new management. The net-
work first began airing a higher num-
ber of entertainment programs, while 
international and national news reports 
took on a more pro-government tone. 
Later, its broadcasts came to be filled 
with pseudo-documentary programs 
promoting anti-science, anti-history and 
conspiracy theories.

Another network that changed dramati-
cally after becoming part of the NMG 
group was Channel 5. A majority of its 
staff were fired after the ownership 
change in 2008 and a majority of its pro-
grams taken off the air, as the network’s 
policy became unabashedly servile to 
government authorities.

Today known solely as the home of 
“Comedy Club“ and its many comedic 
spinoffs, the Russian television channel 
TNT  up until 2002 employed many for-

ROMAN ZHOLUD
ANNA ROMASHCHENKO

informational television network Vesti (created in 2006), which 
was later renamed Rossiya 24. In 2005, the Zvezda station 
started its broadcast, becoming the official mass media outlet 
of Russia’s Ministry of Defense.

Another station that played a role in this process was Russia 
Today (later renamed RT), set up in 2005. Its main audience 
was outside of Russia’s borders, but RT’s management also 
started creating and spreading content in Russian for the do-
mestic population. Outside of their work at RT, the station’s 
employees also participated in creating content for REN-TV 
and Channel 5.

As a result, the Kremlin had practically all television networks 
that broadcast on social and political issues in Russia under its 
control by the year 2010. Government propaganda acquired 
the maximum possible space, and any information that con-
tradicted it found no place on television.

The only successful opposition channel to emerge was TV 
Dozhd, founded in 2006. In comparison with the leading Rus-
sian networks, it had a smaller number of viewers, as it wasn’t 
part of the free-of-charge federal stations that broadcast 
across the country. Dozhd broadcasts were carried out via 
paid satellite and cable television platforms. In 2012 and 2013 
the network joined tenders to earn federal network status, 
but was unsuccessful.

Bringing private television to heel was not the only 
strategy Russian authorities implemented in the 
2000s. At the same time, they were also actively 
developing state-owned television. The most recent 
history of Russian media became the story of the 
cleansing of the country’s information space



10 11

Turkey’s media outlets had so much influence over 
incumbent governments and public opinion that 
they could shape politics and policy decisions. In 
fact, the pre-2000s media played a major role in 
the country’s unarmed military intervention of 28 
February 1997, during which an Islamist govern-
ment was forced to resign.

Soon after its electoral victory in 2002, the AKP 
made it a priority to win over media tycoons, or to 
seize their outlets and hand them over to the rul-
ing party’s cronies. One institution that was crucial 
to this endeavor was the Saving Deposits Insur-
ance Fund (TMSF), which had been instrumental 
in collecting debts from bankrupt banks—whose 
owners also controlled media outlets—following 
the 2001 economic crisis.

Starting in 2002, the TMSF began to confiscate the 
media outlets owned by three families—the Uzan, 
Bilgin and Çukurova groups—representing almost 
75 percent of the country’s national media includ-
ing news channels, newspapers, TV and radio 
stations, and magazines.

First in line was the Star Group of the Uzan family, 
whose İmarbank had allegedly swindled hundreds 
of depositors out of millions of lira prior to 2001.
This group including Turkey’s first private televi-
sion channel, Star TV, was seized in 2004. Another 
milestone was the seizure of the Bilgin family’s 
Sabah–ATV group in 2007. In 2013, the media 
holding owned by the Çukurova Group—which 
included the widely watched Show TV and SKY 
360 news stations—was taken over by TMSF, only 
to be resold to the pro-government Ciner Group 
later on.

The fourth powerful media group at the time was 
the Doğan Group, owner of the widely selling Hür-
riyet newspaper as well as many other mainstream 

The date of 14 April 2001 has proved to be 
a fateful one for independent and diverse 
journalism in Turkey as well as in Russia. 
Just hours after Russia’s largest private 

television station NTV was raided by police in that 
country, Turkey’s newly appointed economic chief 
Kemal Derviş announced the first steps of his plan 
to extricate the nation from a deep financial crisis.

Derviş’s economic program indeed helped pull 
Turkey out of a very deep banking crisis, but one 
of the institutions that it relied on extensively to 
recoup the debts of sunken banks on behalf of the 
taxpayers would soon be remorselessly exploited 
to finalize capture of the media in Turkey. 

To explain how this happened requires taking 
a step back—and an acknowledgement that 
Turkey was never a rose garden in terms of media 
freedoms. Since the start of an economic liberali-
zation process in the 1980s, Turkish media have 
always been in the hands of corporate holdings, 
and reported in line with their owners’ economic 
interests. However, there was a vast ideological 
diversity in terms of media outlets compared with 
today, when it is not uncommon for every major 
media outlet to run the same headline for their 
front page story. With the exception of a few inde-
pendent outlets and a few news stations, Turkish 
President Recep Tayyip Erdoğan has secured full 
power over the media scene.

Prior to coming to power in 2002, Erdoğan’s 
Justice and Development Party (AKP) and its 
ideological ancestors had suffered a lot at the 
hands of the media. The conglomerates running 

Under the state of emergency regime put in place after the failed 
coup, 16 television channels, 23 radio stations, 45 daily newspapers, 
15 magazines and 29 publishing houses were shut down through 
an emergency decree issued by President Erdoğan 

In 2014, Dozhd conducted a public survey asking par-
ticipants whether it would have been worth giving up 
Leningrad to save hundreds of thousands of lives dur-
ing the siege of the city in World War II. This caused 
a public outrage. Facing pressure from the authori-
ties, almost all cable and satellite providers excluded 
Dozhd from their platforms following this incident. The 
network was left with only one way to spread its con-
tent, which was paid subscriptions to its website. In 
early March 2022, Dozhd was blocked by Roskomnad-
zor (the Russian government agency responsible for 
monitoring and controlling the mass media) as part 
of its censorship related to war broadcasts. Members 
of Dozhd’s editorial team left Russia and are currently 
continuing their work outside the country.

Print and online media

A parallel process of dissolving other forms of private 
media unfolded in a similar fashion after the year 
2000. It is worth noting that most government publica-
tions (for example Rossiyskaya Gazeta) had a relatively 
low popularity among the public, which made it im-
portant for the 
authorities to 
establish control 
over private me-
dia outlets.

The authorities 
made it clear 
to the country’s 
media holdings 
that it was not in the least desirable for them to have 
independent—let alone oppositional—journalism 
projects of a large scale. Some publications, particular-
ly popular ones such as Komsomolskaya Pravda and 
Argumenty i fakty, turned to pro-government cover-
age. The newspaper Izvestiya, which had become part 
of NMG in 2008, also lost its independence. Specially 
appointed commissioners from the Administrative 
Directorate of the President of the Russian Federa-
tion monitored these publications to ensure that their 
course stayed “politically correct.”

Even those publications that wanted to keep a more 
independent position gave in under the pressure: 
they changed their executive management and edito-
rial teams, and sold shares in their companies to new 
owners. Changes were made to their editorial policies 
so these media outlets became more loyal to the rul-
ing authorities.

Print and internet media in the “aughts” were signifi-
cantly behind television in terms of audience sizes. 
This may be why the authorities only began to estab-
lish tight control over this segment of Russian media in 
the 2010s, when the audience of online publications 
started to grow rapidly.

In March 2014, the Lenta.ru news website—at the 
time the most popular online media outlet on the 
Russian-speaking internet—published an interview 
with a member of the Ukrainian organization Right 

Sector. This group was subsequently outlawed and des-
ignated as a terrorist organization in December 2014. 
But even though the interview was published before 
this designation occurred, Lenta.ru received a warning 
from Roskomnadzor over it, resulting in the site’s editor-
in-chief Galina Timchenko being sacked by Lenta.ru’s 
owner, businessman Alexandr Mamut. More than 50 
employees of the website left the outlet along with Tim-
chenko. After their departure, the publication changed 
its concept; critical independent content disappeared 
from the website and, according to the remaining em-
ployees, publication bans were introduced on certain 
subjects. Timchenko and the other ex-Lenta.ru employ-
ees went on to establish the independent online news 
publication Meduza, registered in Latvia.
In 2014 and 2015, another online publication, RBK, 
started to break records among local websites in terms 
of online visitors. Its editorial team, under the manage-
ment of Elisabeth Osetinskaya, published investigations 
into members of Vladimir Putin’s family, government 
spending on the Syrian war, and participation of the 
Russian army in the Donbass conflict. It later shed light 

on a scandal re-
lated to the Pan-
ama Papers. All of 
this occurred to 
the dismay of the 
Kremlin. In 2016, 
police searches 
took place in the 
companies of RBK 

owner Mikhali Prokhorov. As a result, Osetinskaya and 
about 20 other journalists left RBK, and Prokhorov sold 
his shares in the outlet. After this incident, no further 
investigations regarding the activities of Russia’s rulers 
were published by RBK.

In 2019, 12 journalists employed in the political section 
of the newspaper Kommersant walked out in an act of 
protest after the firing of Gleb Cherkaskov, the deputy 
editor in chief of the publication. His dismissal had oc-
curred after the newspaper printed a comment about 
the possible departure of Valentina Matvienko from the 
post of head of the Federation Council, the upper cham-
ber of the Russian parliament.

In the spring of 2020, the newspaper Vedomosti was 
sold to new owners connected with the ruling elite, who 
were quick to fire the publication’s management. The 
newly appointed editor in chief swiftly introduced top-
ics on which its remaining staff were forbidden from 
reporting, resulting in a mass exodus of journalists from 
the publication.

Smaller new publications picked up the falling banners 
of old media giants. In addition to Meduza, others worth 
mentioning include The Insider, Proekt and Vazhniye 
Istorii. For the most part, only two independent publica-
tions from the 1990s were able to withstand pressure 
from the ruling elite: Novaya Gazeta and radio station 
Ekho Moskvy. However, in 2022 those two also fell vic-
tim to censorship and were shut down by the govern-
ment.

Media in Turkey after 2000: 
The road to full capture 

EVİN BARIŞ 
ALTINTAŞ

II. Setting a course into authoritarianism

The authorities made it clear to the country’s media holdings that 
it was not in the least desirable for them to have independent—let 
alone oppositional—journalism projects of a large scale.



12 13

The fourth powerful media group at the time was the Doğan Group, owner of the widely selling Hürriyet 
newspaper as well as many other mainstream media and television channels.

(Pictured: Doğan Group boss Aydın Doğan) 

media and television channels. In 2009, 
it was threatened with an astronomi-
cal tax fine; under ongoing pressure, it 
later agreed to sell its remaining media 
holdings to the government-friendly 
Demirören family.

The result of all this was that by late 
2009, Turkey’s most-viewed television 
stations and widely read newspapers 
were essentially under the control 
of the government. At the time, the 
government also had another power-
ful arm of its propaganda machine: 
the Feza Media Group, owned by the 
AKP’s then-ally Gülen Group, which had 
under its control the Zaman newspa-
per in addition to several magazines 
and religious publications. As the AKP–
Gülen alliance began to shatter, these 
publications were also confiscated by 
the government prior to the 15 July 
2016 coup attempt, which members of 
the Gülen religious organization were 
accused of orchestrating.

Other Islamist-minded newspapers, 
such as Yeni Şafak and Akit, would also 
thrive during this era. State funding 
flew into these smaller media outlets 
as well as the newly acquired ones.

The new media elite was also allowed 
to make use of loans provided by 
state banks at insignificant interest 
rates through public tenders whose 
transparency was questionable. To 
this day, many questions remain as to 
how much of this debt was paid back, 
if any. The result was that one media 
group could circulate between differ-
ent businessmen who all needed to 
remain in the good graces of Erdoğan, 
thus ensuring favorable coverage of 
the government.

Despite all this, Erdoğan found it hard 
to fully trust his business allies, and 
appointed media commissioners to 
represent the government’s interests. 
Sometimes his intervention was even 
more direct. In one case that became 
public, Erdoğan called Fatih Saraç, 
the deputy chairman of Ciner Media 
(owner of Habertürk TV), to person-
ally chastise him for running a news 
ticker with a quote from Nationalist 
Movement Party (MHP) leader Devlet 
Bahçeli, then a political rival. During 
this phone conversation, Erdoğan or-
dered Habertürk to cut the feed. (The 
MHP and Bahçeli have since become 
vital coalition partners to Erdoğan and 
the AKP.)

Following the 2016 coup attempt, 
a massive purge began in Turkey of 

Demirören family has 
always been close to 

President Erdoğan

The Doğan group, which 
the AKP had found hardest 

to take over, was finally 
sold to an Erdoğan crony, 

Yıldırım Demirören, in 
2017, on the same day the 
government first detained 

businessman and civil 
society philanthropist 

Osman Kavala.

public-sector employees, universi-
ties—and the media. Under the state 
of emergency regime put in place after 
the failed coup, 16 television channels, 
23 radio stations, 45 daily newspa-
pers, 15 magazines and 29 publishing 
houses were shut down through an 
emergency decree issued by President 
Erdoğan. Hundreds of journalists were 
imprisoned on charges of terrorism, 
crimes against the state, or aiding and 
abetting the coup plotters and tried in 
the absence of any solid evidence be-
yond their place of employment, their 
news reports or their tweets. Many 
spent years in prison.

The Doğan group, which the AKP had 
found hardest to take over, was fi-
nally sold to an Erdoğan crony, Yıldırım 
Demirören, in 2017, on the same day 

the government first detained busi-
nessman and civil society philanthro-
pist Osman Kavala. (The sale was not 
publicly announced until 2018.)

Full capture of the media may have 
helped Turkey’s government drown out 
critical news about its deeds among 
the general public, but it hasn’t stopped 
the country’s journalists from reporting 
inconvenient stories. Further measures 
continue to be taken to try and stamp 
this out.

In the six years following the coup 
attempt, tougher legislation has been 
passed to crack down on the remaining 
alternative and Kurdish media. In 2018, 
Turkey transitioned to a presidential 
system that gave Erdoğan sweeping 
powers. Internet legislation adopted 

after this change forces social media 
platforms to appoint representatives to 
Turkey, while new directives have given 
the media watchdog RTÜK the right 
to demand “broadcasting licenses” 
from international online media. A new 
law on “disinformation” now threat-
ens journalists—and other individual 
citizens—with up to three years in 
prison for disseminating news reports 
outside the government narrative. Ap-
proximately 400 journalists were tried 
between 2016 and 2020, with many 
convicted; new trials, particularly tar-
geting the Kurdish media, are launched 
every day. Critical newspapers are 
denied public advertising, and their 
journalists refused press cards; if they 
turn to foreign funds to survive, they 
are demonized by pro-government 
media.



sian Federation, a “fake” claim about the army is any false 
statement about facts, and “discrediting” the army is ex-
pressing any “negative opinion” about its actions. It says 
“discredit” should be understood as “deliberate actions 
aimed at undermining confidence in state authorities, belit-
tling their authority.”

Adoption of the new legislation meant that it is now prohib-
ited to spread factual information about the war that Rus-
sian authorities have not admitted is true; expressing views 
about military operations and events counter to the official 
line is also banned.
One of the first journalists to face a criminal case under Ar-

ticle 207.3 (“spreading false news about the actions of the 
armed forces of the Russian Federation on external terri-
tory”) was Andrey Soldatov, the founder of Agenta.Ru. The 
case was initiated by the Main Investigation Department of 
the Investigative Committee of the Russian Federation on 
17 March 2022 based on statements the journalist made on 
the program “Popular Politics.”

During that program, Soldatov had said the following: “The 
role of the political element, and thus the special forces, is 
of utmost importance. This is the only explanation for the 
fact that units that are completely not trained for such fights 
are currently participating in ongoing battles. All those pic-

14 15

Not a single word 
against the
‘special operation’
According to figures from the NGO 
Roskomsvoboda, between 24 February 
and 5 May 2022, more than 3,000 sites 
were subject to censorship related to 
reporting on the war

From the moment on 24 February 2022 that Russia 
launched a war into Ukrainian territory—or, as the Krem-
lin put it, began a so-called “special military operation”—
a complete media censorship went into force.

According to figures from the NGO Roskomsvoboda, between 
24 February and 5 May 2022, more than 3,000 sites were sub-
ject to censorship related to reporting on the war. (It is im-
portant to note that these figures do not include access bans 
that were issued on the basis of other reasons.) In particular, 
all of the major independent media websites—Meduza, Ekho 
Moskvy, 7x7, Cobesedenik, Dozhd and others—were blocked 
at this time. Currently, access to these websites in Russia is 
only possibly with the help of VPN services. Some media outlets 
have stopped their activities altogether. In addition, the activi-
ties of Meta, the parent company of Facebook and Instagram, 
were declared extremist and banned in Russia.

Together with these developments, the ruling authorities also 
seriously and strategically tightened legislation already in 
place. On 4 March new articles went into force in Russia’s Code 
of Administrative Offenses (CAO) and Criminal Code (CCRF) 
that criminalized “discrediting the use of the Armed Forces of 
the Russian Federation” (CAO Article 20.3 and CCRF Article 280) 
and knowingly spreading false information on the actions of 
the armed forces (CCRF Article 207.3).

According to the position of the Ministry of Justice of the Rus-

III. Never say no to war

War and censorship in Russia:

ROMAN ZHOLUD / ANNA ROMASHCHENKO



16 17

tures showing burned columns of mili-
tary vehicles of the National Guard. 
We all know perfectly well from our 
own experience that the goal of the 
National Guard is to beat up protest-
ers and not participate in fighting that 
involves tanks. Still, they are throwing 
them into the battlefield, and the rea-
son for this is clear: because for the 
people who plan the operation, owing 
to political motives, this is not a mili-
tary operation but it is something like 
a police operation. Once we take care 
of the gangs, all will be calm and quiet 
and everyone will welcome the Rus-
sian forces.”

It was the use of the phrase “burned 
columns” that, according to the inves-
tigators, constituted fake news about 
the use of Russia’s armed forces. Ac-
cording to prosecutors, Soldatov, 
knowingly and “motivated by political 
hatred” toward the ruling authorities 
and the military, spread disinforma-
tion to a large number of people about 
the activities of the armed forces.

Soldatov himself had already left 
Russia in 2020, but during the inves-
tigation phase of the case, his bank 
accounts were frozen and his automo-
bile seized.

Similarly, the editor in chief of the pub-
lication Fortanga.org, Isabella Evloeva 

The editor in chief of the 
publication Fortanga.

org, Isabella Evloeva from 
the Ingushetia region, 
was also subject to an 

investigation on charges 
of disseminating allegedly 

false information about the 
actions of the military. 

from the Ingushetia region, was also 
subject to an investigation on charges 
of disseminating allegedly false in-
formation about the actions of the 
military. She became the defendant in 
three criminal cases launched under 
CCRF 207.3.

The first case against Evloeva was 
launched in March 2022 based on her 
statement about the symbol “Z,” which 
she called “the synonym of aggression, 
death, pain and manipulation without 
conscience.” The second case against 
the journalist was launched in April 
2022 for her comments regarding the 
killings of civilians in the Ukrainian city 
of Bucha. The third case against her 
was a report filed by the administra-
tion of the Federal Security Services 
(FSB) in Ingushetia claiming that false 
information was detected on Fortan-
ga’s Telegram channel. On the day the 
FSB report was made, news reports 
about losses among the Russian army 
and about an explosion at the Kre-
menchuk shopping mall in Ukraine 
had been posted on the channel.

As a result of these prosecutions, Ev-
loeva had to leave Russia. Her rela-
tives who stayed in Ingushetia had 
their homes searched by police, were 
summoned to the police department 
to be interrogated and were subject to 

different forms of pressure to try and 
prevent Evloeva from writing.

Another journalist persecuted for 
spreading information about the war 
was the editor in chief of the New Fo-
cus magazine, Mikhail Afanesyev from 
Abakan in the Khakassia Republic. 
The case against him was launched 
13 April 2022 based on “fake news” 
found in a New Focus news report 
about 11 employees of OMON (a spe-
cial police force that is part of the Na-
tional Guard) who refused to go fight 
in Ukraine. According to prosecutors, 
the article contained unreliable infor-
mation about the number of National 
Guard members who were killed, in-
jured or went missing, as well as about 
their inadequate material compen-
sation and the poor management of 
their transportation from Khakassia to 
Ukrainian territory.

Following the launch of the case 
against Afanasyev, police searched the 
apartments of the journalist and of his 
mother, seizing documents, technical 
equipment (including a computer) and 
digital media files. On 15 April, Afa-
nasyev was taken into police custody 
and later arrested. As of the publica-
tion date of this report, he remains in 
detention, facing up to 10 years in pris-
on under Article 207.3.

Zero tolerance for 
critical reporting on 
security forces
Many civilians were killed during operation “Olive 
Branch” and thousands were displaced. Those 
journalists and civilians who did share news or posts 
that were critical of the operation paid a price. Within 
10 days following the start of the operation, 311 
people were detained

The dismal state of press free-
dom in Turkey is well known. 
As of 2022, the country was 
still the sixth-largest jailer of 

journalists in the world.

In almost all of these cases, those who 
are asked to account for their news 
reports before the courts are not 
considered journalists by the coun-
try’s powerful president Recep Tayyip 
Erdoğan and his Justice and Develop-
ment Party (AKP) government; rather, 
they are deemed “terrorists.”

Terror-related accusations comprised 
38 percent of all accusations leveled 
against the defendants in a total of 
210 free speech trials against jour-
nalists, activists and lawyers from 1 
September 2021 to 20 July 2022, ac-
cording to MLSA’s legal monitoring 
data. In almost all of these cases, the 
only evidence put forth against the 
defendants was related to their work 
and consisted of tweets, news reports 
or statements.

Turkey’s judiciary, which is clearly sub-
ject to strong government influence 

through the Council of Judges and 
Prosecutors (HSK) system, has shown 
particular “sensitivity” to reporting 
and statements about the operations 
of the country’s military.

Reporting on attacks inside Turkey

An instructive example of how press 
freedom is treated in Turkey is pro-
vided by the government’s response 
after a recent terror attack in Istan-
bul. On 13 November 2022, six peo-
ple were killed in a bombing carried 
out in one of the busiest parts of the 
city, on İstiklal Avenue. As journalists 
scrambled to access information in 
the wake of the attack, mechanisms of 
censorship introduced as part of the 
Law on Disinformation adopted 13 
October 2022 were immediately put 
to work. A few hours after the attack, 
the Supreme Board of Radio and Tele-
vision (RTÜK)—which oversees broad-
casts on television and radio as well as 
streaming news websites and online 
platforms—isborder on the bomb at-
tack. Instantly, live broadcasts from 
the site of the attack were cut off, cre-

War and censorship in Turkey:

SIBEL 
YÜKLER



18 19

ating a major obstacle to the people’s 
right to information. This was followed 
by the throttling (slowing down internet 
traffic by narrowing bandwidth) of so-
cial media platforms, which lasted more 
than 10 hours. The ability to do this 
had been bestowed to the Information 
Technology and Communications Coun-
cil (BTK) by the disinformation law, and 
the government agency indeed owned 
up to the throttling in a statement. Ob-
servers took this as a sign of how the 
law will be used in the days to come.

Following the institution of a gag order 
and an access ban, the Istanbul Chief 
Prosecutor’s Office announced that in-
dividuals posting “negative news” about 
the bombing would be prosecuted. All 
of these developments happened un-
der a cloak of censorship, blockages and 
threats that kept journalists from being 
able to raise any questions that would 
illuminate the situation.

Detained for protesting war 

While RTÜK and BTK put up a smoke-
screen around the İstiklal bombing, a 
government narrative was put forth 
that linked the attack to the Kurdistan 
Workers Party (PKK), considered an 
outlawed terrorist group, and its Syr-
ian affiliate the Democratic Union Party 
(PYD). Shortly after the attack, Turkey 
announced that Turkish Armed Forces 
(TSK) fighter jets were bombing PKK tar-
gets in the northern parts of Iraq and 
Syria in the early hours of 20 November 
as part of the military’s Claw-Lock Op-
eration.

Turkey’s border towns subsequently 
became targets of strikes. Rockets fired 
from Syria toward the border town of 
Karkamış on 21 November killed five 
people, including a 5-year-old, accord-
ing to the Ministry of Interior.

On the same day, a large number of 
people who took to the streets in Istan-
bul, Ankara, Van and Diyarbakır prov-
inces to show their stance against war—
both outside the country’s borders and 
the strikes that targeted Turkey’s own 
cities—encountered police intervention. 
At least 40 were detained for exercising 
their right to protest.

Not a war but an ‘Olive Branch’

According to data from Turkey’s De-
fense Ministry, a large number of opera-
tions have been carried out in the north 
of Syria, particularly in regions under 
Kurdish control. Their frequency and in-
tensity has increased over the past few 
years as part of Operation Euphrates 
Shield launched in 2016.

One such military operation took place 
20 January 2018, when the Turkish army 
launched an insurgency into the Afrin 
enclave of northern Syria as part of an 
operation it called “Olive Branch,” citing 
“counter-terrorism” and “border-area 
security” as its reasons.

Many civilians were killed during opera-
tion “Olive Branch” and thousands were 
displaced. There were civilian deaths 
inside Turkey as well, following rocket 
strikes across the border. Despite these 
casualties, Turkish officials asked news-
papers and TV channels to avoid using 
the word “war” when covering the devel-
opments, and instead to refer to the op-
eration and its aftermath by its military 
name of “Olive Branch.” Most outlets 
complied.

Those journalists and civilians who did 
share news or posts that were critical 
of the operation paid a price. Within 10 
days following the start of the opera-
tion, 311 people were detained. Fifteen 
of them were arrested and remained 
behind bars for several months, until 
the day of their first hearing.

No to ‘no to war’

Though no new legislation was adopted, 
saying no to war, or reporting on the 
dead and wounded were also banned—
and not in a de facto manner. Starting 
with the Istanbul Governor’s office, for 
example, many Governorships released 
decrees against using the slogan “no 
to war” within the boundaries of their 
provinces. The decrees were grounded 
on the argument that the use of this 
phrase “might cause public outrage in 
such a sensitive period, might agitate 
conscientious and humane values and 
threaten social domestic peace.”

Lawsuits against journalists report-
ing on those who call for peace

During this period, at least 10 journalists 
were accused of “terror propaganda” in 
relation to their reports on Turkish mili-
tary operations in Syria.

One of these journalists was Bur-
sa Muhalif newspaper editor Ozan 
Kaplanoğlu, who was sentenced to one 
year, 10 months and 15 days in prison 
for using the headline “We’re on the side 
of peace, not war” in covering a press re-
lease critical of the operation.

From ‘conducting propaganda’ to 
‘denigrating the Turkish nation’

Another lawsuit was filed against Artı 
TV’s Ankara representative Sibel Hürtaş 
and freelance journalist Hayri Demir, 
who had both tweeted in criticism of 

The circumstances of his death became publicly known through Abdurrahman Gök’s pho-
tographs, which showed the events frame-by-frame as a half-naked Kurkut ran through the 
Newroz fairgrounds and was shot dead by the police.



20 21

Operation Olive Branch. These tweets became the grounds 
for accusations of “inciting the public to hatred and hostil-
ity” and “conducting propaganda for a terror organization 
via mass media,” charges punishable by up to 10.5 years in 
prison for the two offenses.

The trial of Hürtaş and Demir lasted for 12 hearings. In the 
final hearing, the Ankara 15th High Criminal Court ruled to 
suspend the investigation into the incitement and propa-
ganda accusations, but found that the journalists’ criticism 
might constitute a crime under Article 301 of the Turkish 
Criminal Code (TCK), which outlaws “denigrating the Turkish 
nation, the Republic of Turkey and the State’s agencies and 
organs.” As a result, the court asked for permission from the 
Justice Ministry to launch an Article 301 investigation into 
the two journalists.

Sued over a quote

Another lawsuit regarding the Olive Branch operation was 
launched against journalist Ahmet Kanbal, who had shared 
an interview he conducted with Şener Levent, the editor in 
chief of the Afrika newspaper, which is based in northern 
Cyprus.

Kanbal was accused of “repeated acts of terrorist propa-
ganda” for sharing his interview in a 31-tweet Twitter thread 
with the prosecutor demanding up to nine years in prison 
for the journalist. The headline of the interview was “Şener 
Levent: Conquest to 
them, occupation for 
me.”

Surprisingly, the pros-
ecutor said in his 
opinion that the social 
media posts did not 
constitute evidence of 
a crime, and instead 
fell under the scope 
of freedom of ex-
pression, demanding 
Kanbal’s acquittal. In 
the end, Kanbal was 
acquitted in the case heard by the İzmir 2nd High Criminal 
Court.

Targeted for reporting on torture and violations of the 
right to life

Many journalists were also targeted with legal actions—and, 
often, outright arrests and imprisonment—for reporting on 
inhumane treatment of civilians at the hands of Turkish se-
curity forces and grave violations of the right to life.

In October 2020 four journalists from the Kurdish-focused 
Mesopotamia News Agency (MA) and JinNews Agency were 
arrested for reporting on the torture of two Kurdish civilians 
from a village in Van. The two men, Servet Turgut and Osman 
Şiban, had been detained, severely beaten and then pushed 
out of an airborne gendarmerie helicopter. Turgut died in a 
hospital, while Şiban survived after spending some time in a 
coma. Parliamentary deputy Ahmet Şık, a former journalist 
himself, had also issued a detailed report on the torture of 
the Van villagers. The four journalists from MA and JinNews 
were kept in prison for six months until their first hearing 
on 2 April 2021 on charges of “membership in a terrorist 
organization,” an accusation of which they were all later ac-
quitted. Around the same time, journalist Dinar Karataş was 
arrested 26 November 2020 on charges of “membership in 

a terrorist organization” for a news report which detailed 
alleged human-rights violations and mistreatment of civil-
ians during military operations being conducted by security 
forces in Soğukpınar village, located in the Tutak district of 
the eastern province of Ağrı. Karataş’s report had included 
claims of murders of civilians as well as torture.

The journalist, who was facing five to 10 years in prison, 
was eventually acquitted during the trial heard by the Er-
zurum 3rd High Criminal Court. In one of the most striking 
arguments in his defense, Karataş said: “My news report 
was based on hospital records that had clearly established 
torture and should have been grounds for an investigation 
into the security forces. Instead, I am here on      trial.”

Tried for photographing a murder in broad daylight

One of the most well-known and shocking cases against 
a journalist who brought to light brutal crimes committed 
by law-enforcement officers is that of Abdurrahman Gök. 
He photographed the last moments of Kemal Kurkut, a 
21-year-old university student who was participating in Ne-
wroz celebrations in Diyarbakır when he was killed in broad 
daylight by bullets from a police gun.

The circumstances of his death became publicly known 
through Gök’s photographs, which showed the events 
frame-by-frame as a half-naked Kurkut ran through the Ne-
wroz fairgrounds and was shot dead by the police.

In its first announce-
ment about the killing, 
the Diyarbakır Police 
Department claimed 
that a “suicide bomber” 
had been eliminated 
during the Newroz fes-
tival. Although a few 
other journalists had 
photographed Kurkut’s 
killing, all of them had 
been detained and 
forced to hand over 
their digital materials. 

Only Gök was able to save the photos he took by rapidly 
transferring them from his camera to a separate memory 
card.

Gök was put on trial for filming the horrendous police 
shooting. His home was raided dozens of times and he 
faced three investigations, two of which turned into court 
cases. The journalist faced 25 years in prison on charges 
of membership in and making propaganda for a terrorist 
organization. He was eventually acquitted of the “mem-
bership” charges, but was given a sentence of 1 year, six 
months and 22 days in prison for making “propaganda for 
a terrorist organization” due to sharing photos on his social 
media that he had taken as a war correspondent in Syria 
in 2014.

Meanwhile, the police officer who allegedly shot and killed 
Kurkut was acquitted in the trial where he faced charges of 
“killing with possible intent,” the latest addition in a long list 
of police murders awarded with impunity.

It is clear that reporting on war, violence and crimes carried 
out by security forces or law enforcement has grave conse-
quences for Turkey’s journalists. But many continue to do 
so despite the high potential price.

One of the most well-known and 
shocking cases against a journalist 
who brought to light brutal crimes 
committed by law-enforcement 
officers is that of Abdurrahman Gök.

How journalists in 
Russia were made into 
traitors and terrorists 

Accusations that involve crimes against the state are among the harsh-
est that can be made. In contemporary Russia, they have become an 
instrument for punishing incompliant journalists. The lengthy deten-
tion times, secrecy and gag orders on both the investigation and the 

court proceedings often involved in such accusations have proven very useful 
in repressing journalism.

The case against Ivan Safronov: The war ‘secret’ that wasn’t

A former journalist at the publications Kommersant and Vedomosti, Ivan Sa-
fronov had been working since May 2020 as the information policy adviser to 
Dmitry Rogozin, the general director of the state corporation Rokosmos. Later 
than same year, a case of “high treason against the state” was launched against 
him under RFCC Article 275. The prosecutors maintain that Safronov was re-
cruited by representatives of the Czech special forces and passed them secret 
information in 2017 regarding the military-technical cooperation between Rus-
sia and African countries as well the actions of Russia’s armed forces in West-
ern Asia and the Middle East.

The investigation in this criminal case went on for two years, during which Sa-
fronov was kept behind bars at the Lefortovo detention center.

During the preliminary investigation phase, a great deal of pressure was ex-
erted on his lawyers, including the arrest of one of them—Ivan Pavlov, head of 
the rights collective Team 29—in April 2021. Pavlov was accused of disclosing 
data from the preliminary investigation into Safronov under RFCC Article 310. 
The investigators alleged that Pavlov had given journalists a copy of the deci-
sion to bring Safronov in to testify and told them about a secret witness in the 
case. In September 2021, Pavlov announced that he could no longer work as a 
lawyer, and moved out of Russia to Georgia. In March 2022, the Saint Peters-
burg Chamber of Lawyers suspended Pavlov’s lawyer’s license.

In addition, the website of Team 29 was blocked in 2021 at the demand of the 
General Prosecutor’s Office, which claimed Team 29 was actually the Czech-
registered NGO Spolecnost Svobody Informace, which Russia had included on 
its list of “undesirable organizations.” The official reason given for the blocking 
was that the site was disseminating materials of an undesirable organization. 
Following this ban, Team 29 decided to shut down its website and deleted all of 
its media projects and publications archive.

In March 2022, the General Prosecutor’s Office sent the criminal case against 
Safronov to a court. In the information statement published on its official web-
site, the prosecutor’s office maintained that the investigation had “established 
and documented facts about a lengthy period—from 2015 to 2019—during 
which secret and top-secret information was obtained and collected by Sa-

IV. Crimes against the state; the state against journalists

ROMAN ZHOLUD / ANNA ROMASHCHENKO



fronov, including information regard-
ing military-technical cooperation 
between Russia and states that are 
members of the Collective Security 
Treaty Organization, as well as the 
countries of the Middle East, Africa 
and the Balkan Peninsula.” According 
to the General Prosecutor’s Office, 
Safronov had “systematically passed 
on the collected information to rep-
resentatives of foreign intelligence 
agencies, with awareness that this 
information could be used by govern-
ments—members of the NATO bloc—
against the Russian Federation.”

With the exception of the final hear-
ing where the verdict was announced, 
all court hearings against Safronov 
were held behind closed doors, on 
the grounds that there were classi-
fied documents involved in the case. 
The prosecution asked for 24 years in 
prison for the journalist, who pleaded 
not guilty. Prior to the court plead-
ings, Safronov was offered a reduced 
sentence of 12 years in a penal colony 
if he confessed his crime. The journal-
ist rejected this and protested his in-
nocence in his final statement, saying 
that he had never participated in es-
pionage. “There is not and has never 
been an element of crime in my ac-
tions,” he said. “I insist on my inno-
cence and demand a full acquittal.”

The trial concluded in September 

2022 with Safronov sentenced to 22 
years in a maximum security prison 
and a monetary fine of 500,000 ru-
bles (around $8000).

The civil society community has 
harshly criticized the criminal case 
against Ivan Safronov. The activist 
center Memorial (which has since 
been shut down by Russian authori-
ties) argued that the case was based 
on fabricated evidence and targeted 
Safronov solely for his journalistic 
activities. The international press 
freedom group the Committee to 
Protect Journalists (CPJ) demanded 
Safronov’s swift release.

Independent experts and journalists 
have noted that although the pre-
trial investigation took two years, 
no real evidence was presented by 
prosecutors to back the accusations 
leveled against the journalist. All of 
the information used by Safronov for 
publication—information the special 
forces treated as state secrets—can 
be found as open-source information 
available in the public domain.

Representatives of rights groups and 
the journalism community also ex-
pressed the opinion that the reason 
for the prosecution of Safronov was 
not “high treason” but his journalistic 
work, which was carried out without 
kowtowing to the Russian authorities 

or the Ministry of Defense.

The case against Safronov was de-
signed from the beginning as a way to 
intimidate other journalists, accord-
ing to Vyacheslav Bakhmin, the co-
chair of the Moscow Helsinki group 
and the founder of the Sakharov 
Center, who said:

“The task of the authorities at the 
current stage is extremely simple: by 
jailing a relatively smaller number of 
people, they want to intimidate oth-
ers. Therefore, a journalist, who in 
the mind of the ruling elite, snoops 
into where they shouldn’t be, can 
easily get 22 years [in prison]. An ab-
surd trial and a monstrous sentence. 
This is done so that others would be 
reluctant to meddle in matters that 
supposedly concern only the govern-
ment. They are, in a sense, warning 
journalists: write about anything you 
want, but not about this; otherwise 
things will end up pretty badly for 
you.”

The case against Svetlana 
Prokopyeva: Turning a journalist 
into a ‘terrorist’

On 31 October 2018, teenage anar-
chist Mikhali Zhlobitsky blew himself 
up in the administrative building of 
Russia’s Federal Security Services 
(FSB) in the city of Arkhangelsk, killing 
himself and injuring three FSB em-

ployees. Authorities deemed it a terrorist attack.

After this incident, a criminal investigation was launched un-
der RFCC Article 205.2, which criminalizes “public justifica-
tion of terrorism,” against Pskov-based journalist Svetlana 
Prokopyeva in what became an emblematic case.

The grounds for the accusation against Prokopyeva was her 
radio program aired on the Pskov affiliate of Ekho Moskva in 
November 2018. In this broadcast, the journalist offered an 
analysis of the reasons that might be behind the attack, in 
particular expressing her opinion that the government itself 
created the conditions that prepared the grounds for this act 
of terrorism. She tied Zhlobitsky’s action to the sociopolitical 
situation in the country, comparing it with the acts carried out 
by members of the 19th-century “narodovoltsy” movement 
that fought against the Russian Empire. Prokopyeva empha-
sized that the absence of political and civil freedoms in Russia 
had brought it to the position of an oppressive state. A text 
including her comments was also published on the website of 
the local information agency Pskov Newsline.

On 11 December 2018, the government media regula-
tor Roskomnadzor sent a notification to the publishers of 
Pskov Newsline and the Ekho Moskva affiliate warning that 
Prokopyeva’s comments included signs of justification of ter-
rorism. The recording and text of her radio program were 
taken offline, and both editorial offices had to pay fines of 
between 150,000 to 200,000 rubles. The radio station cut ties 
with Prokopyeva and took her program off the air.

On 6 February 2019, police conducted a six-hour-long raid 
in Prokopyeva’s apartment, seizing equipment, her passport 
and other documents. On 20 September 2019, the journalist 
was charged with justifying terrorism; an international travel 
ban was issued and she was banned from publicly disclosing 
information about the case.

The Moscow-based 2nd Western District Military Court heard 

Prokopyeva pleaded not guilty, with her lawyers insisting that there was no element 
of crime present in the case. In July 2020, she was found guilty but sentenced to pay a 

500,000 ruble fine in place of jail time. 

The case concluded in 
September 2022 with 

Safronov sentenced to 
22 years in a maximum 

security prison and a 
monetary fine of 500,000 

rubles (around $8000).

A criminal investigation 
was launched under RFCC 
Article 205.2, which crimi-

nalizes “public justification 
of terrorism,” against 

Pskov-based journalist 
Svetlana Prokopyeva in 

what became an emblem-
atic case.

22 23



Vladimir Kara-Murza Speaking about the state of press freedoms in Turkey during a visit to the 
United States in 2021, Turkish President Recep Tayyip Erdoğan told the 
CBS news station: ”We do not have problems in this matter. With regards 
to freedoms, Turkey is much more free, incomparable to what you have 

in all these places.” (By “these places,” he was referring to the US and European 
Union member states.) The same year Erdoğan made this bold statement, he was 
included in the “press freedom predators” list compiled by the journalism organi-
zation Reporters Without Borders (RSF). On another RSF list published the same 
year, Turkey was ranked 153rd among 180 countries regarding press freedom.  

Cases in which journalists are accused of terror-related crimes, espionage or at-
tempting to overthrow the state on the basis of their reporting are common in 
Turkey. The evidence put forth by prosecutors in these cases consists mostly of 
news reports or social media posts that objectively fall under freedom of expres-
sion as guaranteed by both Article 26 of the Turkish Constitution and Article 10 
of the European Convention on Human Rights. In 582 trials against journalists, 
activists and academics that were monitored by the Media and Law Studies As-
sociation between June 2018 and September 2022, the basis of 86 percent of the 
accusations was formed by journalistic activities, such as publishing news stories, 
sharing photos and visuals, doing interviews and tweeting. 

Given these facts, the case launched in October 2016 against one of Turkey’s old-
est newspapers, Cumhuriyet, is not surprising, but it is very telling of the practices 
used against journalists to link them with terrorist groups without a shred of evi-
dence. The many absurdities in the case are further highlighted by the troubled 
history of the newspaper and a convoluted dispute over the leadership of the 
foundation that manages it. 

A symbolic century-old newspaper

Established in 1924 during the early years of the Republic of Turkey, Cumhuri-
yet was christened by the country’s founding leader, Mustafa Kemal Atatürk. The 
newspaper’s editorial policy was mostly in keeping with the official views of the 
fledgling republic in its earlier years. In the early 1950s, as Turkey was transition-
ing to a multi-party political system, Cumhuriyet supported the Democrat Party 
(DP), which had been established in opposition to Atatürk’s Republican People’s 
Party (CHP). But as the DP later slid into antidemocratic practices, Cumhuriyet 
once again realigned its editorial line with the views of the CHP.

Following the 1960 coup d’état—the first of many to come for the new republic, 
which resulted in the hanging of the prime minister and two of his ministers—

24 25

the trial. The prosecution asked for six years in prison 
and introduced a four-year ban that would keep her from 
conducting journalistic activities. Prokopyeva pleaded not 
guilty, with her lawyers insisting that there was no element 
of crime present in the case. In July 2020, she was found 
guilty but sentenced to pay a 500,000 ruble fine in place 
of jail time. 

Her lawyers with the Mass Media Defense Center still took 
the case to the European Court of Human Rights (ECtHR) 
in late 2021, arguing that the decision violated Article 10 
of the European Convention on Human Rights, which pro-
tects freedom of speech. The application remains pending 
before the ECtHR as of the publication date of this report.

The case of Vladimir Kara-Murza: Being critical is now 
considered treason

In October 2022, accusations of high treason became a new 
tool for suppressing the press when such an accusation was 
leveled against Russian politician and journalist Vladimir 
Kara-Murza over his public criticism of the government. At 
the time, Kara-Murza was already in detention following the 
launch of criminal cases against him under the war censor-
ship legislation criminalizing “fake news about the army” 
and for running an “undesirable organization.” According to 
Kara-Murza’s lawyer, the charges of high reason are related 
to three public statements he made in Lisbon, Washington 
and Helsinki that criticized the Russian authorities.

When courts decide 
editorial policy 

The Cumhuriyet saga in Turkey: 

GÖKÇER
TAHİNCİOĞU

Cases in which journalists are accused of terror-
related crimes, espionage or attempting to 
overthrow the state on the basis of their reporting 
are common in Turkey.es



Cumhuriyet tried to position itself 
along a progressive center-left line. 
Many of its reporters and writers were 
tried and imprisoned in the aftermath 
of the 1971 military memorandum and 
the 1980 coup, both interventions that 
strongly targeted the left.

In 1993, the then-family-owned news-
paper changed its ownership struc-
ture and reorganized as a foundation. 
During this time, Cumhuriyet contin-
ued publishing along a secular line, 
adhering to national values (defined 
as upholding a distinctly Turkish iden-
tity vis-à-vis the pan-Islamist nature 
of the Ottoman Empire) and advocat-
ing progress in line with the principle 
of populism (defined in the founding 
ideology of the republic as a principle 
that sought to create a society for the 
people without a dominant economic 
class.)

Based on this history, Cumhuriyet has 
become emblematic of the Republic of 
Turkey and its founding principles. The 
newspaper also defined its mission as 
being the bearer of those values. This 
mission, however, has not stood in the 
way of attacks against the paper and 
its journalists.

A newspaper that has paid a high 
price

In the 1990s, two prominent Cumhuri-
yet writers, journalists Uğur Mumcu 
and Ahmet Taner Kışlalı, were assas-
sinated in bomb attacks, reportedly 
perpetrated by Islamist terror organi-

zations.

The newspaper was subsequently the 
target of numerous raids and judicial 
investigations that were carried out as 
part of an alleged coup plot investiga-
tion dubbed Ergenekon. These events 
occurred between 2007 and 2013, the 
years of intense cooperation between 
the Justice and Development Party 
(AKP) government and its ally-turned-
nemesis the Islamist Gülen movement.

In 2015, Cumhuriyet was the recipient 
of multiple threats following its deci-
sion to republish cartoons from the 
French satirical magazine Charlie Heb-
do, images whose original publication 
had prompted a bloody attack on the 
Paris office of that magazine.

Charged with ‘crimes against the 
constitutional order’

In addition to these outside threats, 
conflict between the traditionalist and 
reformist wings of the Cumhuriyet 
Foundation’s management heightened 
following the death in 2010 of editor 
in chief İlhan Selçuk, a highly symbolic 
name for the newspaper’s long-held 
editorial line. This internal rift became 
visible in the newspaper’s editorial pol-
icy, and a new board was elected to run 
the foundation in 2013. 

In 2015, the newspaper appointed 
journalist Can Dündar as editor in 
chief with the support of the reformist 
members of the new foundation man-
agement, leading to a more liberal edi-
torial policy. But this period also saw 

Cumhuriyet dragged into the heart of 
nationwide controversy as a result of a 
news report it published carrying the 
bylines of Dündar and the paper’s An-
kara bureau chief, Erdem Gül. 

Following the publication of this story, 
which alleged that Turkey was sup-
plying ammunition to armed groups 
in Syria via trucks owned by the Na-
tional Intelligence Organization (MİT), 
Dündar and Gül were arrested. The 
government accused the two jour-
nalists of espionage and launched a 
criminal case against them on charges 
of “crimes against the constitutional 
order.”

In February 2016, Turkey’s Constitu-
tional Court found that the detention 
of the journalists amounted to a viola-
tion of their rights, and they were re-
leased after 92 days in prison. Dündar 
was the target of an armed attack in 
May 2016 outside the courthouse, but 
escaped unscathed. He left Turkey 
while the trial was still underway.

Lawsuit against foundation’s man-
agement
Controversy over the management 
make-up of the Cumhuriyet Founda-
tion had started prior to the launch 
of the MİT case, with the changing of 
the guard on the board in 2013. At the 
time, it was alleged that members of 
the illiberal wing of the management 
had covertly complained to President 
Erdoğan’s office about the editorial 
line of the newspaper, stating their be-
lief that although Cumhuriyet was in 
opposition to the current government 

Cumhuriyet journalist Uğur Mumcu was killed ind 1993 by a 
bomb planted in his car.

Cumhuriyet dragged into the heart of nationwide controversy as a result of a news report it 
published carrying the bylines of Dündar and the paper’s Ankara bureau chief, Erdem Gül.

Murat Sabuncu, the editor in chief who had just replaced Dündar; editorial consultant Kadri Gürsel; cartoonist Musa Kart; 
Cumhuriyet Foundation board members Önder Çelik,  Bülent Utku and Mustafa Kemal Güngör; readers representative 

Güray Öz; columnist Hakan Kara; and literary supplement editor Turhan Günay were all arrested as part of this operation.

of Turkey, it had to maintain a “na-
tional” position. This schism within the 
board only deepened after the investi-
gation into Dündar and Gül began.

The 2013 board election was found to 
have been conducted in line with legal 
regulations according to an audit car-
ried out by inspectors on 15 May 2015. 
But members of the previous board 
still took the foundation to court, ac-
cusing the new management of hav-
ing rigged the vote. An opinion sent to 
the court from the Directorate General 
of Foundations, the government body 
overseeing foundations in Turkey, ini-
tially said the case should be resolved 
in favor of the newspaper. In spite 
of this, the head of the Directorate 
General later told a pro-government 
news station that the former board 
members’ application was proper, and 
called for a redo of the elections. For-
mer members of the board used an 
online tweet campaign to accuse the 
new management of betraying the tra-
ditional editorial line of the newspaper.

The case against Cumhuriyet

As the fight over the soul of the news-
paper continued in this administra-
tive case, the Istanbul Prosecutor’s 
Office on 31 October 2016 launched 
an operation against some of the 
journalists and board members of the 
newspaper. They were charged with 
“committing crimes in the name of the 
FETÖ and PKK terror organizations,” a 
reference to the outlawed Kurdistan 
Workers Party (PKK) and the Fethulla-

hist Terrorist Organization (FETÖ), the 
name used by the Turkish government 
and judiciary to refer to its former al-
lies in the religious movement led by 
cleric Fethullah Gülen.

Murat Sabuncu, the editor in chief 
who had just replaced Dündar; edito-
rial consultant Kadri Gürsel; cartoon-
ist Musa Kart; Cumhuriyet Foundation 
board members Önder Çelik, Bülent 
Utku and Mustafa Kemal Güngör; 
readers representative Güray Öz; col-
umnist Hakan Kara; and literary sup-
plement editor Turhan Günay were all 
arrested as part of this operation.

Akın Atalay, head of the Executive 

Board of the foundation, had been 
abroad when these arrests took place 
and was arrested upon his return to 
Turkey.

Cumhuriyet reporter Ahmet Şık was 
also detained later in the process and 
subsequently placed under arrest 
pending trial. Şık had previously been 
arrested in 2011 during the Ergenekon 
trials, which were conducted by pros-
ecutors loyal to the Gülen movement; 
this time, he was facing charges of 
spreading propaganda for the Gülen 
movement.

The final arrest made in the trial was 
that of Emre İper, the finance and ac-
counting manager of the newspaper.

News reports and tweets as evi-
dence of crime

An indictment against the accused 
was finally prepared on 13 April 2017. 
A total of 19 executives, writers and 
employees of Cumhuriyet were fac-
ing outrageous charges, looking at 
prison sentences ranging between 7.5 
and 29 years. The evidence for the ac-
cusations included 106 news reports 
published in the newspaper and 149 
tweets posted by the newspaper’s ac-
count. An additional 17 journalists and 
newspaper executives testified as wit-
nesses for the prosecution.
The essence of the accusations in the 
indictment boiled down to Cumhuriyet 
allegedly aligning its editorial policy 
closely with a pro-Kurdish and pro-Gül-
enist line. The proof for this was none 
other than the news report by Dündar 
and Gül suggesting that Turkey’s MİT 
was arming jihadists in Syria.
The indictment maintained that: “The 

26 27



In its rulings, the European Court 
of Human Rights has repeatedly 
emphasized that politicians, public 
officials, deputies and other public 

figures must be more tolerant than an 
average citizen of criticism by the me-
dia. Since the statements and actions 
of public figures have an influence 
on society, society should have the 
opportunity to critically assess these 
figures. This principle, however, does 
not work in places where freedom of 
expression is not upheld as a value. To 
the contrary, in societies where free 
speech isn’t valued, the “big shots” 
have even more of a chance to pres-
sure media outlets and journalists, in-
cluding through the court system, as 
seen in the following examples.

Yevgeny Prigozhin: Putin’s chef in the 
kitchen of war

The chairman and owner of the Rus-
sian company Concorde, Yevgeny 
Prigozhin is a trusted confidante of 
President Vladimir Putin. He was 
placed on the US sanctions list in 2016 
and under EU and UK sanctions in 
2020. In Russia, though, Prigozhin ac-
tively files lawsuits against journalists 

and publications whose statements, 
in his opinion, offend his “honor and 
dignity.” To date, he has filed libel 
cases against such outlets as Ekho 
Moskvy, Meduza, The Insider, Sobes-
ednik and others.

On 18 July 2020, during an online 
program broadcast on radio Ekho 
Moskvy, the station’s editor in chief 
Aleksey Venediktov stated that 
Prigozhin is the head of CHVK Vagner, 
a paramilitary group in Russia whose 
legal status is vague. The businessman 
was outraged and filed a defamation 
lawsuit against Venediktov and Vitaly 
Ruvinski, the radio channel’s website 
editor, to protect his “honor, integ-
rity and business reputation.” He de-
manded that the court force the de-
fendants to publish a correction and 
take the claim off their website, and 
asked the court to impose an 200,000 
ruble fine and an additional fine of 
30,000 rubles per every day the de-
fendants refused to comply.

Prigozhin had previously pressed 
charges against Ekho Moskvy in 2021 
over remarks referring to the busi-
ness tycoon as a “murderer” and a 

ROMAN ZHOLUD / ANNA ROMASHCHENKO

‘Big shots’ versus
 journalists in Russia
Bringing private television to heel was not the only 
strategy Russian authorities implemented in the 
2000s. At the same time, they were also actively 
developing state-owned television. The most recent 
history of Russian media became the story of the 
cleansing of the country’s information space

newspaper in this period has quite literally become the de-
fender and protector of the terrorist organizations FETÖ/
PDY, PKK/KCK and DHKP/C,” with the latter acronym refer-
ring to the Revolutionary People’s Liberation Party/Front.
Other “evidence” that found its way into the indictment as 
proof of the newspaper’s “goal to legitimize the actions of 
terrorist organizations” includes an interview conducted 
with Cemil Bayık, a PKK leader; the news reports about MİT 
trucks conveying weapons; and news reports about a Twit-
ter account with the handle “Fuat Avni” that was leaking 
information from the government and was believed to be 
affiliated with the Gülen movement.

The prosecutors also claimed that Cumhuriyet journalists’ 
phone conversations with individuals who had downloaded 
an app called ByLock on their phones was evidence of a 
crime, even though none of the journalists had ever used 
this application and had no way of knowing if one of their 
contacts did. Moreover, two phone conversations of Gür-
sel’s, one to order lunch from a food-delivery service and 
one with his car mechanic, were includ-
ed in the indictment as evidence of a 
crime because assistants at both shops 
had allegedly downloaded ByLock on 
their smartphones.

Hearings and release of imprisoned 
journalists

The first hearing in the trial was held 24 
July 2017. Six the defendants—Öz, Kart, 
Utku, Güngör, Kara and Günay—were 
released pending continuation of the 
trial, while the court ruled for the other 
journalists to remain in detention. They 
too were eventually released pending 
trial in April 2018. The case of former 
editor-in-chief Dündar—already a de-
fendant in the ongoing trial regarding 
his reporting on the MİT-Syria connec-
tion—was separated on the grounds 
that he was abroad.

Meanwhile, in the lawsuit over the con-
tested composition of the Cumhuriyet 
Foundation board, the Supreme Court 
of Appeals upheld an earlier court ruling that had called for 
a redo of the 2013 board election. In that new vote, carried 
out in September 2018, the traditionalist wing was returned 
to power, a result widely regarded as judicial intervention at 
the behest of President Erdoğan.

A strange distinction on allowing appeals to higher 
courts
On 25 April 2018, the Istanbul 27th High Criminal Court 
convicted all 14 of the Cumhuriyet journalists on charges of 
membership in several terrorist organizations or propagan-
da praising these varied groups. They received individual 
sentences ranging from two years and six months to seven 
years, 13 months and 15 days.

The ruling also revealed an odd distinction in Turkish legisla-
tion when it comes to sentencing. The high court refused 
to hear the appeal filed by the Cumhuriyet defendants who 
were sentenced to fewer than five years, on the grounds 
that the law does not allow them that right. So these jour-
nalists (Önder Çelik, Mustafa Kemal Güngör, Kadri Gürsel, 
Emre İper, Hakan Kara, Musa Kart, Güray Öz and Bülent 
Utku) were taken to prison, while those who were given sen-

tences longer than five years (Akın Atalay, Hikmet Çetinkaya, 
Aydın Engin, Orhan Erinç, Murat Sabuncu and Ahmet Şık) 
were not, as their case was still pending a review by the Su-
preme Court of Appeals. Under Turkish law, a person is not 
considered to have been convicted until all of the appeals 
processes are exhausted and the highest court has upheld 
the sentence.

In 2019, the court’s ruling was sent before the Supreme 
Court of Appeals, which found the practice of imprisoning 
journalists with sentences below five years to be an im-
proper application of the law and ruled for their release. In 
its overall ruling on the Cumhuriyet case, the 16th Cham-
ber of the Supreme Court of Appeals overturned the lower 
court’s decision after reviewing its substance and ruled for 
the acquittal of all but one of the journalists. For Ahmet Şık, 
the high court demanded a punishment over his tweets and 
news stories regarding prosecutor Selim Kiraz, who had 
been killed by the gunmen who took him hostage at the 
Çağlayan Courthouse in Istanbul in 2015. 

However, the lower court did not com-
ply with the ruling, and after the retrial, 
insisted on its previous sentences for all 
of the journalists.

In October 2022 the General Assembly 
of Criminal Chambers of the Supreme 
Court of Appeals overruled the initial 
decision a second time, this time due 
not to its substance but to procedural 
errors.

Can Dündar, who has been in exile since 
his release, was given a total of 27 years 
and six months on charges of espio-
nage and aiding and abetting an armed 
organization in the MİT trucks case. He 
remains a suspect in indictments that 
were prepared as part of the Gezi and 
Cumhuriyet trials.

In November 2020, the European Court 
of Human Rights (ECtHR) made its rul-
ing regarding the application that had 
been filed by the executives, column-

ists and employees of Cumhuriyet over their 2016 arrest. It 
found that Turkey had violated their rights and ruled that 
eight of the defendants be paid 16,000 euro in compensa-
tion.

During the more than six-year-long saga, all of the journal-
ists who were on trial have had to leave the newspaper. 
Some have been left entirely unable to continue their work 
as journalists, while others have taken the path of the free-
lancer or gone to other independent outlets.

The editorial line of the Cumhuriyet newspaper has mean-
while changed dramatically, with the traditionalist group 
regaining control over its policy. The trial outcome is highly 
unusual even for Turkey in that, for the first time, the gov-
ernment managed to shift the editorial stance of a newspa-
per through the court system.

Many independent observers claim that after the changeo-
ver on its board, Cumhuriyet is now playing the role of a 
“controlled opposition,” allowing the government to increase 
pressure on the few remaining independent media outlets 
in Turkey by using this precedent as a tool of intimidation. 
As a result, it appears the impact of this trial will continue to 
be influential for years to come.

Cumhuriyet’s writer Aydın Engin

28 29

V. Insulting the gods



offered expert views on the problems faced by Russia’s 
space program. Later, other publications based on this ar-
ticle appeared on the websites Newstracker, The Moscow 
Post and Argumenty Nedeli with unflattering story titles.

Following the appearance of these reports, Rogozin filed a 
lawsuit against the owners of three media outlets that pub-
lished materials based on Novye Izvestiya’s original story 
to ensure the protection of his “honor, dignity and busi-
ness reputation.” He demanded the court declare as dis-
crediting some of the phrases used in these articles—such 
as “the undertaker of Russian space exploration” and “the 
politician that causes damage”—and order the defendants 
to remove the articles, publish corrections and pay Rogozin 
100,000 rubles each in compensation for emotional dam-
ages. The regional court of Moscow granted these claims 
partially. The defendants were ordered to take off the of-
fending material from their websites, publish corrections 
and pay 70,000 rubles each in compensation, a bit below 
the amount demanded by Rogozin.

Dmitry Sablin: A parliamentary deputy blocks access 
to a website

Another politician who has been frequently litigious against 
journalists is Dmitry Sablin, a member of the State Duma. 

In one case he succeeded in having 
the defendant’s website temporary 
blocked.

In 2020, the Vidnovsky City Court of 
the Moscow Region heard Sablin’s 
claims against a publication named 
Readovka that he said had dam-
aged his “honor, dignity and business 
reputation” in an article covering the 
situation of the Sovkhoz Imeni Lenina 
company, which manages farms that 
produce dairy products and fruits. 
The article asserted that half of the 

company’s stocks were given to Sablin 
via the spouse of the former presidential candidate Pavel 
Grudinin. Sablin asked that the court find these statements 
in the article to be false and an act of defamation. Addition-
ally, he demanded their removal from the publication.

On 17 March 2020 , the court ordered to block access to 
the website of the publication as an interim measure. The 
publication refused to remove the article on Sablin from its 
website and was fined 50,000 rubles by the court. The fine 
was paid by the editorial team, and later, as ordered by the 
court, the article was taken off and a correction published.

In 2021, Sablin again launched a defamation case against 
Readovka. This time, he said an article about a yacht which 
supposedly belonged to him was false and defaming of his 
reputation. In July 2021, that paper’s editorial staff received 
a court order to block access to its website based on Sab-
lin’s claim. On 30 August of that year, it became known that 
Roskomnadzor had added the source material into the da-
tabase of blocked websites on the basis of an order issued 
by the Directorate of the Federal Bailiff Service of Russia 
for the Moscow region. It turned out later that the court 
had not canceled the interim measure after it heard the 
case. The access ban on Readovka’s website was lifted only 
in September 2021, after seven articles about Sablin were 
taken off the site, even though no court ruling had been 
made about any of those instances.

People in positions of power have always used the law to silence journalists, 
often making accusations of libel, defamation or insult to suppress allega-
tions of corruption, bribery or inappropriate relations. In Turkey, though, 
defamation cases initiated by all other politicians, as well as businessmen, 

deputies or bureaucrats, have become significantly overshadowed by the thou-
sands of claims filed by President Recep Tayyip Erdoğan’s lawyers.

Article 125 of the Turkish Criminal Code (TCK) criminalizes defamation, describing 
it as “acting with the intention to harm the honor, reputation or dignity of another 
person,” and making it punishable by three months to two years in prison, or a 
fine. If the crime is committed against a public official, the sentence is increased. 
However, in practice, offenders of this type are generally never put behind bars.

Insulting the president

However, a special place is reserved in the judiciary for those who dare to “insult 
the president,” something covered under a separate article in Article 299 of the 
TCK. Insulting the president stipulates a prison term of one to four years. Gener-
ally, it is extremely rare to detain suspects in cases where the crime is punishable 
by such a short sentence. But when it coms to presidential insults, the offenders 
receive special treatment—including police raids, detention and arrest.

In a TV interview that Erdoğan gave to CBS journalist Margaret Brennan in 2021 
during a visit to the US as part of a UN summit, the Turkish president seemed to 
be shocked when asked about the insult cases being conducted in his name. In 
response to Brennan’s question about claims that 100,000 Turkish citizens were 
being investigated for insulting him, he replied as if in complete disbelief, “Do you 
believe these?” Saying he didn’t trust the international organizations that report-
ed these figures, Erdoğan told Brennan that she was being “deceived.” “Are you 
looking at the source of these allegations? Are you researching these claims?” he 
asked, adding that in order for him to believe that a claim is credible, it should 
come from Turkey’s own organizations.

Statistics released by Erdoğan’s Justice Ministry, however, suggest that the claims 
have merit. According to the Ministry’s 2020 Statistics of Justice report, 31,297 
investigations into presidential insults were launched under Article 299 in 2020 
alone. Of this total, 9,166 cases were dropped, while 7,790 resulted in a public 
lawsuit against the suspects.

At the time of the CBS interview, the number of presidential-insult inquiries 
launched since Erdoğan’s election in 2014 had exceeded 160,000. More than 35,000 
of these investigations had turned into court cases, in which 38,000 people were 
put on trial. At the end of these trials, 12,881 of the suspects were found guilty.

In Turkey, though, defamation cases initiated 
by politicians as well as businessmen, deputies, 
or bureaucrats have become significantly 
overshadowed by the thousands of claims filed by 
President Recep Tayyip Erdoğan’s lawyers

“criminal,” made by journalist Vktor Shenderovich during 
the program Special Opinion. The court ordered the sta-
tion to delete the controversial information and also or-
dered compensation for emotional damages to be paid 
to Prigozhin, in the amount of 100,000 rubles from Shen-
derovich and 1 million rubles from Ekho Moskvy.

Prigozhin also took journalist Maxim Shevchenko to court 
several times, in one case over an article he wrote that 
was published on the website of Sobesednik and included 
the phrase “reputation of a person [referring to Prigozhin] 
with two convictions: first for theft, and second for solicit-
ing minors into prostitution.” The court ruled in favor of 
Prigozhin, ordering the defendants to publish a correction 
and pay the businessman a total of 300,000 rubles as com-
pensation for emotional damages. (Of this sum, 150,000 
rubles would be paid by Shevchenko and the other half by 
the publisher, Sobesednik Media.)

In 2022, Prigozhin announced that his lawyers were pursu-
ing charges against Novaya Gazeta and filing a lawsuit to 
protect his “honor, dignity and business reputation” after 
the newspaper printed content about the businessman 
that his company’s lawyers found to be inaccurate. In ad-
dition, Prigozhin asked his lawyers to “work on shutting 
down” the newspaper and “investigate activities of the pub-
lication’s editor in chief Dmitry Muratov.” 
Later, Priogzhin claimed that the Nobel 
Peace Prize had been given to Muratov 
in 2021 because the journalist was an 
“agent of the war against Russia.”

In February 2022, Prigozhin filed a law-
suit against Bellingcat over the reporting 
its team of investigative journalists had 
done about the businessman’s links to 
the paramilitary group CHVK Vagner. 
The case was taken not only to a Mos-
cow court, but also to a British court. 
The court in Britain refused to pursue 
the case, and lawyers in the UK rejected 
working for Prigozhin for fear that it might harm their repu-
tation. However, the Moscow court accepted the case and 
ordered the defendants to remove the article and publish 
a correction refuting their claim.

It is worth noting that most of the cases launched by 
Prigozhin against journalists are related to reports on his 
alleged links to CHVK Vagner. Courts have found this claim 
to be false and discrediting. However, in 2022, a video was 
posted online showing Prigozhin actively recruiting prison 
inmates to join the war against Ukraine. In September 
2022, he admitted to being the founder of a group in 2014 
that later came to be called CHVK Vagner. This was pub-
lished on his company Concorde’s page on the VKontakte 
social network.

Dmitry Rogozin: Suing over ‘cosmic failures’

The former head of Russia’s space agency, Roscosmos, 
Dmitry Rogozin also actively exercises his right to protect 
his “honor, dignity and business reputation” by filing law-
suits against various independent media outlets. One of 
the most high-profile cases in this regard was a case he 
launched against several outlets that criticized his work as 
head of Roscosmos.

On 1 October 2018, Novye Izvestiya published an article ti-
tled “Gravity: Why Russia lost its leadership in space” that 

Dmitry Sablin

30 31

‘Big shots’ versus 
journalists in Turkey

GÖKÇER
TAHİNCİOĞU



Prior to Erdoğan’s election to the presi-
dency, Article 299 was not on the public 
agenda. Previously, a total of 848 pres-
idential-insult cases were filed during 
the term of President Abdullah Gül; 
163 during Ahmet Necdet Sezer’s term 
and 158 during Süleyman Demirel’s 
term. Each of these presidents served 
in the office for seven years.

A social media ‘insult’ case goes to 
European court
A rising number of these presidential-
insult rulings are being taken to the 
European Court of Human Rights 
(ECtHR), among them the case of Vedat 
Şorli, a citizen who was arrested due 
to a cartoon and a photo he posted 
on his Facebook. Şorli was detained 
and kept in prison for two months and 
two days during his trial, in which he 
stood accused of insulting President 
Erdoğan. In the end, he was convicted 
and sentenced to 11 months and 20 
days in prison, a sen-
tence which was de-
ferred—meaning that 
it was postponed for 
five years, after which 
it would be lifted com-
pletely unless Şorli 
committed another 
crime during that pe-
riod. Because of this 
deferral, the Constitutional Court re-
jected Şorli’s appeal, finding it inadmis-
sible.

Şorli next took his case to the ECtHR, 
which found no justification for his de-
tention and pre-trial arrest, or for the 
imposition of a criminal sanction. The 
court also found the criminal proceed-
ings against Şorli to be “incompatible 
with freedom of expression” as it had 
had a chilling effect. It further said that 
Turkey’s law on insulting the president 
affords the head of state a privileged 
status regarding the information and 
opinions conveyed about them; it 
called for the law to be changed to en-
sure people have the freedom to hold 
opinions and impart ideas without in-
terference by the authorities in order 
to put an end to violations such as the 
one it found in Şorli’s case.

The court also ruled for the applicant 
to be paid €7,500 in compensation by 
the Turkish state.

Though Şorli did receive this compen-

sation, Turkey did not take any steps to 
amend the presidential-insult legisla-
tion in line with the ECtHR ruling. This 
indicates that the ECtHR will continue 
to find the state guilty whenever future 
cases concerning presidential insult in 
Turkey are brought before it. It also 
means that the issue will likely come to 
the agenda of the Council of Europe’s 
Committee of Ministers in the future 
in order to potentially pressure Turkey 
into making legislative changes.

Currently, TCK Article 299 on insult-
ing the president has a tremendous 
effect on journalists. Some very in-
fluential journalists (such as Mustafa 
Hoş, Ahmet Sever, Engin Korkmaz, 
Mustafa Sönmez, Oktay Candemir, 
Cem Şimşek, Erk Acarer, Necla Demir, 
Ali Ergin Demirhan, Hasan Cemal, Se-
def Kabaş, Hüsnü Mahalli, Kazım Kızıl 
and Ozan Kaplanoğlu) have been tried 
on charges of insulting the president. 

Of these, Kabaş, Mahalli, Kızıl and 
Kaplanoğlu were kept in detention in 
the pre-trial phase of the investigation. 
Many of the trials against journalists 
ended in convictions handed down by 
Turkish courts.

Between August 2014, when Erdoğan 
was elected president, and January 
2022, at least 70 journalists were sen-
tenced to prison, or to deferred pris-
on sentences and monetary fines on 
charges of insulting the president.

Opposition deputies and civil society 
representatives claim that police of-
ficers specialized in information tech-
nologies and special service groups 
bankrolled by the government spend 
countless hours and hundreds of thou-
sands of lira in tax money to scan so-
cial media platforms for evidence of an 
insult against the president.

Insulting other ‘big shots’

In addition, many journalists in Turkey 
have been tried on charges of “insult-
ing a civil servant” under Article 125. 

Opposition politicians have also been 
targeted in the courts with this law.

Istanbul Mayor Ekrem İmamoğlu, often 
mentioned as a possible presidential 
challenger to Erdoğan, was sentenced 
14 December 2022 to two years, seven 
months and 15 days in prison for hav-
ing insulted public officials. The charge 
stems from his criticism of the Higher 
Election Board after it annulled a local 
election result in 2019 that had placed 
İmamoğlu in the mayoral post. If the 
ruling is upheld when İmamoğlu ap-
peals, he may be stripped of his post 
and barred from running for political 
office for the duration of his sentence.

Unlike in the presidential-insult cases, 
pre-trial detention is not practiced in 
cases of “insulting a public official.”

Calls for repeal of Article 299

Journalists and free-speech advocates 
in Turkey have long called for the re-

peal of Article 299. 
Even before the 
ECtHR ruling in the 
Şorli case, the Ven-
ice Commission, 
the legal advisory 
body of the Council 
of Europe, noted in 
an 2016 resolution 
“the excessive and 

growing use of this article” in Turkey 
and recommended that “the only solu-
tion to avoid further violations of the 
freedom of expression is to completely 
repeal this Article and to ensure that 
application of the general provision on 
insult is consistent with these criteria.”

Turkish authorities claim that many 
similar pieces of legislation exist in 
“Europe,” although an examination 
of insult legislation in EU countries 
refutes this claim. In the cases of 
countries in the region which have 
similar laws in place, the relevant ar-
ticle is never actively used in practice.

With presidential and parliamentary 
elections scheduled for as-yet-un-
certain date in 2023, all factions in 
Turkey have prioritized the run-up to 
the vote, pushing discussions on Ar-
ticle 299 to the background. Still, the 
democratic demand to repeal this ar-
ticle is very clear and whoever comes 
to power in the future should make it 
a thing of the past.

32 33

Between August 2014 January 2022, at 
least 70 journalists were sentenced to 
prison, or to deferred prison sentences 
and monetary fines on charges of 
insulting the president

Russian government’s include using legal pretexts 
to silence journalists, particularly those probing into 
corruption and governmental misconduct

Fabrication of evidence 
against journalists 
writing about 
corruption in Russia

VI. Judicial harassment of journalists reporting on corruption

Early in the morning of 1 November 2017, police came to the door of 
the apartment of Igor Rudnikov, editor in chief of the Kaliningrad-based 
newspaper Novye Kolesa, and took him away for questioning without 
even giving him time to get dressed. The police accused the journalist of 

extorting a $50,000 bribe from Investigative Committee General Viktor Lede-
nev.

According to Rudnikov, the prosecutor-general himself had contacted him and 
offered him help in obtaining a file with documents about an attack on the 
journalist that took place in 2016.

But the prosecutors who worked under Ledenev had a different story. Accord-
ing to them, Rudnikov had extorted $50,000 from the prosecutor-general by 
promising not to publish compromising material about him.

Articles about Ledenev had previously appeared in Novye Kolesa, including re-
ports on an expensive mansion owned by the prosecutor-general. Rudnikov 
and his colleagues claim that these articles were the cause of the fabricated 
charges against the editor.

Though the prosecution presented no direct evidence of extortion, this did not 
stop them from having the journalist arrested and placed him in pre-trial de-
tention, where he would spend one year and 7.5 months. The prosecutors for 
the state asked for 10 years’ imprisonment for the journalist.

Rudnikov’s trial came to the attention not only of rights groups in Russia, but 
also those abroad. Organizations such as Reporters Without Borders (RSF) and 
Memorial issued statements in his defense, declaring him a political prisoner. 
It is possible that this outside pressure had an influence on the court. It is also 
very likely that the trial being heard not in Kaliningrad, but in Saint Petersburg, 
where the prosecutor-general didn’t have any influence, also played a role.

In any event, the court ruled 17 July 2019 that the journalist’s actions did not 

ROMAN ZHOLUD / ANNA ROMASHCHENKO



34 35

Early in the morning of 1 November 2017, police came to the door of the apartment of Igor 
Rudnikov, editor in chief of the Kaliningrad-based newspaper Novye Kolesa, and took him 

away for questioning without even giving him time to get dressed. 

show any indication of extortion. The accusations were 
changed to the much lesser crime of “arbitrariness” (crimi-
nalized in Article 330 of the Criminal Code, this has a broad 
definition of being any “action contrary to the order pre-
sented by a law or any other normative legal act). The time 
Rudnikov had already spent in detention was counted as 
the sentence for his conviction and he was released direct-
ly from the courtroom. Ledenev attempted to appeal the 
ruling, but the appeals court rejected his petition.

The Rudnikov case is a rarity for Russian justice. The courts 
almost always rule with the prosecution and the state’s in-
dictment. Nevertheless, this is not a story about the tri-
umph of the law. It is one about how a journalist from an 
independent media outlet, working on anti-corruption in-
vestigations, could be persecuted under a false accusation 
and kept in detention for more than 1.5 years.

Another case about fabricated accusations leveled against 
journalists, and arguably the most telling one, is the case 
against Ivan Golunov, the Moscow correspondent of Me-
duza.

On 6 June 2019, criminal investigation officers stopped 
Golunov as he was leaving his house, searched him and 
said they found illegal drugs on his person. Similarly, il-
legal narcotics were also “located” during a search of the 
journalist’s apartment by police. The next day, the police 
launched a criminal case against the journalist on charges 
of selling illegal drugs. Golunov was arrested.

Prosecutors accused Golunov of drug-dealing in Moscow 
night clubs. The journalist said that bags with illegal drugs 
were planted during the searches. His colleagues also 
maintained that Golunov had never been involved with 
drugs, and that the criminal case was based on fabricated 
evidence.

The persecution of Golunov attracted wide public atten-
tion. Not only the country’s independent media, public 
figures and human-rights activists spoke in his defense, 
but also some representatives of pro-government Russian 
publications, including the editor in chief of RT, Margarita 
Simonyan. The motto “I/we are Golunov” went viral on so-
cial media.

The scandal also drew attention from the authorities. De-
spite the critical position of Meduza, the publication where 
Golunov worked, the case didn’t have much in the way of 
political overtones. Police had previously been accused of 
planting drugs during their operations, but the victims of 
such framing were usually ordinary citizens, often people 
from marginalized segments of society. This time, a jour-
nalist from a well-known publication was the victim, and 
top-ranking officials at the Ministry of Interior, under pres-
sure from the public backlash, decided to sort out the situ-
ation.

The case was dropped less than a week later, on 11 June, 
and the journalist released from custody. On 21 June, the 
Ministry of Interior announced that the police officers 
who detained Golunov and searched his apartment were 

found to have committed a number 
of violations. Officers involved in the 
case were brought before a court 
and convicted of falsification of evi-
dence and drug trafficking.

Golunov himself believes that the 
case against him was ordered by 
Moscow officials associated with 
the funeral industry, where the jour-
nalist was investigating corruption 
schemes.

Unfortunately, his case did not in-
dicate the beginning of a new trend 
toward the protection of journalists 
in Russia. It remained an exception, 
and its fair outcome seems to have 
been possible due to a perhaps 
unique combination of reasons. First 
of all, the case had no political over-
tones, but also attracted a great deal 
of public attention. Secondly, the 
“clients” behind the case—whoever 
they might have been—were clearly 
not very influential in the system of 
the Russian ruling elite. These fac-
tors allowed the state to showcase a 
positive story of a just investigation, 
where the authorities listened to the 
voice of the public, freed the inno-
cent and punished the guilty.

By contrast, neither the public out-
cry nor the friendly support of the 
media helped the former Kommer-
sant journalist Ivan Safronov: he 
was sentenced to 22 years on clearly 
trumped-up espionage charges.

What happens most often is that de-
fendants in corruption trials them-
selves petition courts seeking to 
launch counter-lawsuits against the 
media outlets and journalists that 
reported on their alleged wrongdo-
ings. One of the most prominent 
actors among those targeting the 
independent media in this way is 
the state-controlled oil firm Rosneft, 

headed by devoted Putin supporter 
Igor Sechin. The company regularly 
takes to court not only Russian, but 
also international media, as the fol-
lowing few examples show:

In 2017, Rinat Sagdiev, a journalist 
working for the Vedomosti news-
paper, said he had received anony-
mous threats linked to an investiga-
tive report he was working on about 
Rosneft’s alleged misuse of multiple 
billions of dollars in its expenditures. 
The company officially denied any in-
volvement in the threats.

In 2019, Rosneft applied to law en-
forcement agencies in order to sup-
press the “illegal” activities of the in-
ternational news agency Reuters in 
Russia in response to an investigative 
report that had revealed a scheme 
developed by Rosneft to circumvent 
US sanctions through Venezuela. The 
company sought to ban Reuters in 
Russia, but failed to have this wish 
instituted.

In 2020, the oil company filed a lawsuit 
against RBK over the news website’s 
coverage of its assets in Venezuela. 

Later, Rosneft withdrew its accusa-
tions.In the summer of 2021, Ros-
neft filed a 500-million-ruble lawsuit 
against the media outlet Sobesednik 
and journalist Oleg Roldugin over an 
investigative piece titled “They closed 
’Lunnaya Polyana’ for Putin.” The ar-
ticle talked about the development 
of a personal resort worth 50 billion 
rubles for the Russian president. The 
court found the reporting challenged 
by Rosneft to be false, but rejected 
the company’s demands for compen-
sation for damages.

Also during 2021, Rosneft took the 
outlets Bloomberg, РБК, Dozhd and 
Ekho Moskvy to court over their re-
ports about its activities.

In June 2022, the company filed a 
lawsuit against Forbes Media over a 
report about the possible transfer of 
money by Rosneft from the rainy-day 
welfare fund of Russia for an invest-
ment in the project Vostok Oil. At the 
time of writing, the court case is on-
going. 

However, there is little doubt that the 
Russian court will rule in favor of the 
state-owned oil company.



36 37

In dozens of such cases, journalists critical of the gov-
ernment face having to pay large amounts of com-
pensation to lawsuit filers over insult, libel, or slander 
allegations for their reports on monetary dealings of 
the family or close relatives of President Recep Tayyip 
Erdoğan or members of business circles close to the 
president

Threat of financial ruin 
for journalists writing 
about corruption in 
Turkey

La wsuits over corruption investigations or financial news have increasingly be-
come among the instruments used to crack down on journalists in Turkey. In doz-
ens of such cases, journalists critical of the government face having to pay large 
amounts of compensation to lawsuit filers over insult, libel or slander allegations 
for their reports on monetary dealings of the family or close relatives of President 
Recep Tayyip Erdoğan or members of business circles close to the president.

As more journalists face financial ruin for this kind of coverage, they become 
increasingly reluctant to continue reporting on corruption and holding those in 
power accountable.

The world’s one and only ‘Paradise Papers’ conviction

One case where a large amount of monetary compensation was sought against 
a journalist was the case of Pelin Ünker, one of the 382 journalists who are part 
of the International Research Council (ICIJ), which collaborated to analyze 13.4 
million pages of company and offshore account information, a body of material 
collectively known as the “Paradise Papers.” Reports about the Paradise Papers 
were published by 96 outlets that worked collaboratively on the documents, in-
cluding Ünker’s articles that Cumhuriyet ran for six consecutive days starting 5 
November 2017.

Among the businesspeople whose offshore assets were found in the Paradise 
Papers were Erkam and Bülent Yıldırım, sons of former Prime Minister Binali 
Yıldırım, who was Parliament Speaker at the time the account information was 
published. The Yıldırım brothers initiated libel and insult cases against Ünker and 
Cumhuriyet, and secured a decision through the courts to block access to the 
news report. The brothers also filed a 500,000 TL libel case against Orhan Erinç, 
who was the president of the Cumhuriyet Foundation at the time. At the end of 
the trial, Ünker was sentenced to one year, one month and 15 days in prison 

ASUMAN ARANCA

and was ordered to pay 8,660 TL. She and Erinç were also 
ordered to pay a compensation of 30,000 TL to the plaintiffs 
on charges of “defamation of character,” a decision a higher 
court later overturned.

Other relatives of Erdoğan who were mentioned in the 
Paradise Papers also took Ünker to court. Serhat Albayrak, 
the brother of Erdoğan’s son-in-law and former finance 
minister Berat Albayrak, had opened off-shore companies 
when the Albayrak brothers were both in executive posts 
at Çalık Holding. After a similar process of banning access 
to the reports, the Albayraks took Ünker and Cumhuriyet to 
court demanding 100,000 TL in compensation for “defama-
tion through the press.” The court dropped the case on the 
grounds that the statute of limitations had passed.

Of all the journalists around the world involved in reporting 
on the Paradise Papers documents, Ünker remains the only 
one to have faced a court case for it.

Price of reporting on government corruption

Çiğdem Toker is a financial journalist whose work focuses 
on public tenders and government-financed projects. The 
cases against her stand out from others mostly in terms of 
the enormity of the compensation amount sought.

Since 2014, Toker has been targeted by a number of trials 
where the plaintiffs sought millions of lira in compensation 
from her based on her journalism. In an article published 
29 September 2014, she criticized the sale of a land plot 
designated as an earthquake evacuation area to a company 
owned by the son-in-law of Kadir Topbaş, who was at the 
time the mayor of Istanbul. In this article, Toker also noted 
that zoning laws had been changed after the sale to allow 
construction in the area. Topbaş’s son-in-law demanded 
1,000,000 TL in compensation from Toker, which amounted 
to $317,000 at the time. She was acquitted in the criminal 
case and the compensation demand was dropped.

On 28 January 2019, Sözcü published Toker’s news story 
on the staggering amounts of public funds paid from the 
Istanbul Municipality budget to five AKP-supported founda-
tions: the Ensar Foundation, the Turkey Youth and Service to 
Education Foundation (TÜRGEV), the Turkey Youth Founda-
tion (TÜGVA), the Turkey Technology Team Foundation (T3) 

and the Archery Foundation. The latter has Erdoğan’s son 
Bilal Erdoğan, an archery enthusiast, on its board of trus-
tees, while the founders and executives of some of the other 
foundations also include Erdoğan family members. In total, 
the five foundations were given about 200 million TL from 
the municipal budget, according to Toker’s report. She was 
eventually ordered to pay 30,000 TL in compensation to the 
T3 Foundation.

Other lawsuits filed against Toker to date include a criminal 
case filed by Agrobay Greenhouse for 1.5 million TL, a law-
suit by Senbay Mining Inc. for 1.5 million TL, a lawsuit by PTT 
for 50,000 TL and a lawsuit by T3 Foundation for 80,000 TL.

Sued by businessmen and foundations

Another case seeking to pressure journalists by forcing them 
into financial ruin is the trial against Sözcü columnist Yılmaz 
Özdil over his 14 April 2022 article titled “Announcing my 
candidate whose win is guaranteed.” The article concerned 
Cengiz Holding, one of five corporations that perpetually 
win multi-million-lira state tenders opened under the AKP 
government. For this reporting, Özdil faces an ongoing defa-
mation case in which Cengiz Holding founder and CEO Me-
hmet Cengiz has demanded 1 million TL from the journalist 
in compensation for emotional damages.

Cengiz’s rise to power and wealth under the AKP govern-
ment has been the subject of many articles; the litigious 
Turkish businessman is perhaps best known for his curse-
laden speech regarding suspicious financial dealings in an 
illegally obtained voice record that was publicly released 
in 2013. In a trial against journalist Hazal Ocak, formerly 
of Cumhuriyet newspaper, Cengiz again sought 1 million 
TL in emotional damages, this time over her news report, 
“Luxury backhouse with a view of the Bosphorus.” The ar-
ticle reported on ongoing illegal construction of a mansion 
on a prized plot of land inside the Hüseyin Avni Paşa Grove, 
located along the Bosphorus, that had been bought by Cen-
giz. In this case, the 14th Civil Court of First Instance rejected 
Cengiz’s compensation demand.

In addition to businessmen, foundations and associations 
founded by cronies of the AKP government regularly take 
journalists to course. Cumhuriyet correspondent Mehmet 

Pelin Ünker Çiğdem Toker



38 39

Kızmaz faced a defamation case for a 23 October 2021 news 
report on the monetary dealings of pro-government and 
religious-minded foundations Ensar, TÜRGEV and TÜGVA, 
which all have been recipients of hundreds of government 
and municipal tenders and donations. Kızmaz’s news report 
included statements in which Salih Altun, the former deputy 
governor of Bitlis province, shared warnings about some of 
the foundations close to the government.

As a result, access to the online version of Kızmaz’s news 
report, entitled “Ensar, TÜRGEV and TÜGVA are just like a 
parallel terrorist organization,” was swiftly blocked.

TÜGVA, one of the associations mentioned in the news re-
port, filed a complaint against Kızmaz and Cumhuriyet, seek-
ing 50,000 TL in non-material damages. At the end of the 
trial, the court ruled for the journalist and the newspaper to 
pay 15,000 TL in compensation to TÜGVA.

Ruling against BirGün among highest    
compensation rulings

One of the highest compensation payments to be ordered 
by a court came in a case launched against İsmail Arı, a cor-
respondent of BirGün newspaper. Arı reported that the 
Scientific and Technological Research Council of Turkey 
(TÜBİTAK) had spent 7.6 million TL on a tech festival organ-
ized by the T3 Foundation, which is managed by President 

Erdoğan’s son-in-law Selçuk Bayraktar and his brother Haluk 
Bayraktar. The Bayraktar brothers sued Arı and Cumhuriyet 
after the news report was published, seeking 250,000 TL in 
compensation. The court ruled that they should pay 200,000 
TL, one of the highest compensation demands in the history 
of Turkey’s press trials.

These lawsuits are only a few among many demanding 
astronomical amounts in compensation from journalists 
reporting on financial dealings involving public funds and 
cronies of the government. As inflation has skyrocketed in 
Turkey in recent years, it is impossible for a journalist to 
shoulder such a compensation ruling on wages that are 
generally barely above minimum wage. Such cases cause 
financial trouble not only for journalists but also the outlets 
that employ them.

In almost all of these cases, the plaintiffs also seek com-
pensation from the executives of the outlet that broadcast 
or published the story that is the subject of the trial. Over-
whelmed by such financial threats from the judiciary, media 
outlets often have to face tough decisions including down-
sizing, cutting down the number of pages published or even 
completely going out of business. Although they may not 
be as dangerous as imprisonment or criminal cases against 
journalists in terms of their gravity, these lawsuits still con-
stitute a very serious threat against press freedom.

A brief history of judiciary’s 
war on journalism in Russia 
and Turkey

Asuman Aranca, Evin Barış Altıntaş, Anna 
Romashchenko, Nate Schenkkan, Gökçer 
Tahincioğlu, Sibel Yükler, Roman Zholud

Copyright © 2024 Media and Law studies associa-
tion, All rights reserved.

Editorial

Media  and Law Studies Assocciated
İnönü cd. No:59/5 Beyoğlu /İstanbul
Telefon +49 30 220126-34
Telefax +49 30 690881-02
info@medyave hukuk.org 
Editor: Evin Barış Altıntaş



40


