
DGI Directorate General of Human Rights and Rule of Law

Department for the Execution of Judgments of the ECtHR

F-6707 - Strasbourg Cedex FRANCE

Email: DGI-Execution@coe.int

RULE 9.2. COMMUNICATION

in the group of cases

OZGUR RADYO-SES RADYO TELEVİZYON

YAYIN YAPIM VE TANITIM AS.

v.

TURKEY

(Application No: 64178/00)

by

MLSA Turkey

March 2024

mailto:DGI-Execution@coe.int


Media and Law Studies Association (MLSA) is a non-profit organization founded in
Istanbul (registered as Medya ve Hukuk Çalışmaları Derneği) in December 2017 to
respond to an urgent and growing need for a return to democracy and normalization in
Turkey by providing pro bono legal support to journalists whose freedom of expression is
violated.

MLSA’s legal unit provides legal representation and counseling services to journalists
whose freedom of expression is threatened without considering their affiliations, political
views, gender, or ethnicity. MLSA legal unit also conducts strategic litigation services
where there is a systematic violation of freedom of expression.

MLSA also has maintained a trial monitoring program since 2017; the program has
monitored more than 2.500 hearings all over the country. The program monitors cases
concerning freedom of expression and/or freedom of assembly.

MLSA also maintains Free Web Turkey as an internet freedom watchdog platform in
Turkey. The project monitors and reports on internet bans in Turkey every year, and also
publishes weekly “censorship agendas” in which all news about internet censorship is
published each week on the webpage and Twitter.

MLSA is also running a program to strengthen civil society in Turkey against legal
threats following the adoption of a new law on CSOs, providing legal and administrative
training for the members of CSOs and conducting simulation audits of threatened NGOs.

MLSA’s editorial unit publishes opinion pieces and news articles on different aspects of
Turkey’s media landscape in cooperation with freelance journalists and provides a
platform to journalists to express themselves.



CASE DESCRIPTION

1. This case concerns violations of the freedom of expression of the applicant
broadcasting companies, due to warnings and license suspensions imposed in 1998,
1999, and 2000 by the Turkish Broadcasting Regulatory Authority (RTÜK will be
Referred as the Authority) under Articles 4 (a), (g), and (j) of Broadcasting Law No.
3984, concerning defamation and incitement to violence and to separatism.

2. The Court considered that the statements at issue did not incite to violence or hate
and covered questions of general interest. It furthermore took into account the fact
that the applicant companies had quoted the sources of the statements, which had
already been published by other media without being prosecuted. Furthermore, the
Court considered that the penalties had been disproportionately severe and therefore
not necessary in a democratic society (violation of Article 10).

3. The Action Report of the Turkish Government (DH-DD(2018)673)1 argues that the
judgment of the Court is being implemented through the following measures: the
government argues that it had prescribed in detail the legal grounds to issue sanctions
(para 9 - 15); the Authority started to motivate its judgements in line with ECHR case
law (para 16-20); and the legal procedures provide enough protection from the
encroachment of the Authority (para 21-35).

SUMMARY

4. The general measures in this case group remain unimplemented, and the legislative
amendments have not only failed to yield improvement, but have led to a regression.
The most recent legal amendment expanded the law's purview to include the
possibility to suspend internet broadcasts within Turkey.

5. Regarding legislative actions, the government enacted the "Law on the Establishment
of Radio and Television Enterprises and Their Media Services"2 in 2011. However,
the government has not demonstrated any theoretical or practical advancement with
the new law's enactment. The legislation has not addressed any of the infringements
identified in this case group. The latest amendments, introduced in 20193, extended
RTÜK's authority to encompass internet broadcasts, which resulted in Deutsche Welle
(DW) and Voice of America (VoA) being banned for failing to obtain an operating
license.

3 1 Ağustos 2019 PERŞEMBE (resmigazete.gov.tr)

2 DH-DD(2018)673, Turkey’s Government Action Report regarding Özgür Radyo-Ses Radyo Televizyon
Yapım ve Tanıtım A.Ş., Dated 21/06/2018, p.9-11.

1 DH-DD(2018)673, Turkey’s Government Action Report regarding Özgür Radyo-Ses Radyo Televizyon
Yapım ve Tanıtım A.Ş., Dated 21/06/2018,
https://hudoc.exec.coe.int/#{%22execidentifier%22:[%22DH-DD(2018)673E%22]}

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/08/20190801-5.htm
https://hudoc.exec.coe.int/#%7B%22execidentifier%22:%5B%22DH-DD(2018)673E%22


6. MLSA analyzed all decisions made by the Authority in 2023, which included 353
administrative fines and 231 broadcast or program suspensions4. In 2023 alone, the
Authority levied a total of 88 million, 480 thousand, and 826 Turkish Lira in
administrative fines5. Furthermore, it sanctioned broadcast suspensions totaling 997
days and ordered the cessation of 292 programs6. The Authority did not disclose the
cumulative amount of fines imposed or relevant data on their decisions. This
information was acquired through MLSA Turkey's extensive research using internal
resources7.

7. MLSA observes that the Authority's application of its discretion and execution of its
mandate seems politically motivated and arbitrary, as exemplified by the channels
upon which the fines were imposed. Notably, the Authority fined the FOX TV
channel in excess of 43 million Lira8, which constitutes nearly half of all fines
combined in 20239. In contrast, none of the TV channels belonging to the
government-aligned Turkuvaz Media Group or Demirören Media Group were
subjected to fines.

8. According to one of the RTÜK members, İlhan Taşçı, from 1 January to 31
December, Tele 1, Halk TV, Flash Haber, FOX TV, KRT and SCZ TV (dissident TV
channels) received 59 fines amounting to 67 million 850 thousand TL10. On the other
hand, it imposed 4 fines totaling 2 million 147 thousand TL to Beyaz TV and TGRT
Haber and none fine to ATV, A Haber, Ülke TV, Kanal 7, TV-Net
(Government-affiliated TV channels)11.

9. The Authority's latest pronouncements suggest that forthcoming legislation will
further expand its jurisdiction, potentially including the authority to regulate social
media platforms.

11 RTÜK’ÜN 2023 KARNESİ... İLHAN TAŞCI: “İKTİDARI ELEŞTİREN KANALLARA 68 MİLYON
TL’LİK CEZA KESİLİRKEN İKTİDARI ÖVENLERE 2. ARALARINDA TAM 35 KATLIK BİR FARK
VAR” (ankahaber.net)

10 RTÜK’ÜN 2023 KARNESİ... İLHAN TAŞCI: “İKTİDARI ELEŞTİREN KANALLARA 68 MİLYON
TL’LİK CEZA KESİLİRKEN İKTİDARI ÖVENLERE 2. ARALARINDA TAM 35 KATLIK BİR FARK
VAR” (ankahaber.net)

9 MLSA RTÜK’ün 2023 karnesini çıkardı: ‘Her zamanki’lerin yanında deprem, seçimler ve kriz
(mlsaturkey.com)

8 RTÜK meeting and decision nos, 2023/51 - 36, 37; 2023/ 23 - 13; 2023/ 08 - 5; 2023/12 - 16; 2023/14 -
23; 2023/ 45 - 18, respectively: RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr), RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr), RTÜK |
Kararlar (rtuk.gov.tr) , RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr) , RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr) , RTÜK | Kararlar
(rtuk.gov.tr) , RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr)

7 The methodology employed involved initially collecting data from the website of the Radio and
Television Supreme Council (RTÜK), focusing on fines and sanctions issued by RTÜK. This was followed
by a classification process tailored to meet specific requirements.

6 MLSA RTÜK’ün 2023 karnesini çıkardı: ‘Her zamanki’lerin yanında deprem, seçimler ve kriz
(mlsaturkey.com)

5 MLSA RTÜK’ün 2023 karnesini çıkardı: ‘Her zamanki’lerin yanında deprem, seçimler ve kriz
(mlsaturkey.com)

4 MLSA RTÜK’ün 2023 karnesini çıkardı: ‘Her zamanki’lerin yanında deprem, seçimler ve kriz
(mlsaturkey.com)

https://ankahaber.net/haber/detay/rtukun_2023_karnesi_ilhan_tasci_iktidari_elestiren_kanallara_68_milyon_tllik_ceza_kesilirken_iktidari_ovenlere_2_aralarinda_tam_35_katlik_bir_fark_var_164357
https://ankahaber.net/haber/detay/rtukun_2023_karnesi_ilhan_tasci_iktidari_elestiren_kanallara_68_milyon_tllik_ceza_kesilirken_iktidari_ovenlere_2_aralarinda_tam_35_katlik_bir_fark_var_164357
https://ankahaber.net/haber/detay/rtukun_2023_karnesi_ilhan_tasci_iktidari_elestiren_kanallara_68_milyon_tllik_ceza_kesilirken_iktidari_ovenlere_2_aralarinda_tam_35_katlik_bir_fark_var_164357
https://ankahaber.net/haber/detay/rtukun_2023_karnesi_ilhan_tasci_iktidari_elestiren_kanallara_68_milyon_tllik_ceza_kesilirken_iktidari_ovenlere_2_aralarinda_tam_35_katlik_bir_fark_var_164357
https://ankahaber.net/haber/detay/rtukun_2023_karnesi_ilhan_tasci_iktidari_elestiren_kanallara_68_milyon_tllik_ceza_kesilirken_iktidari_ovenlere_2_aralarinda_tam_35_katlik_bir_fark_var_164357
https://ankahaber.net/haber/detay/rtukun_2023_karnesi_ilhan_tasci_iktidari_elestiren_kanallara_68_milyon_tllik_ceza_kesilirken_iktidari_ovenlere_2_aralarinda_tam_35_katlik_bir_fark_var_164357
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19985
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19986
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19623
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19623
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19388
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19542
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19602
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19602
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19892
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi


GENERAL MEASURES

10. The Government's 2018 Action report claimed that Broadcasting Law no. 3984, the
domestic legislation applied to the present case, was abolished and replaced on 1
February 2011 by Law No. 6112 on broadcasting. It is claimed that the Government
adopted certain principles in relation to sanctions and broadcasting to be applied
whereas the previous legislation had not had such requirements. It is given paragraph
(b), (d) and (e) of Article 8 of the Law no. 6112 as an example. As opposed to the
government’s claim, the latter regulations are in line with previous legislation and,
more importantly, they are not related to preventing the RTÜK’s disproportionate
measure towards TV channels, Radio Stations, and, more generally, the press.

Law no 3984 Law no 6112

Article 4/f: The principle that human
beings should not be condemned in any
way because of their race, sex, social
class or religious beliefs

Article 8/b: It cannot incite the society
to hatred and enmity or create feelings
of hatred in the society by making
distinctions based on race, language,
religion, gender, class, region and sect.

Article 4/g: The principle of not
allowing broadcasts that incite the
society to violence, terrorism and ethnic
discrimination and that create feelings of
hatred in the society,

Article 8/d: cannot praise or encourage
terrorism, cannot show terrorist
organisations as powerful or justified,
cannot reflect the intimidating and
frightening characteristics of terrorist
organisations

11. Furthermore, the government does not clarify how it plans to prevent similar
warnings and license suspensions imposed by RTÜK. At the same time, MLSA’s
research indicates that RTÜK is becoming increasingly a censor mechanism.

12. The Government asserts that it has implemented the Court's judgment by amending
legislation to define the legal grounds for imposing sanctions more predictably.
However, the government's claim overlooks two primary issues, as it is set out below.

13. First, most provisions of Article 4 of  Broadcasting Law no. 3984 were transposed
into Article 8 of the new legislation with little to no change in wording; there has
been no enhancement in the criteria for imposing sanctions on broadcasts.

14. Second, the issue stems from the Authority's application of the law. The Court ruled
that the limitations on freedom of expression did not satisfy the "necessary in a
democratic society" criterion. However, no amendments or legislative improvements
have been made to compel the Authority to consider the necessity in a democratic
society when levying sanctions. MLSA’s findings indicate that, in practice, the



Authority continues to disregard the democratic necessity in its assessments of
broadcasts.

15. The Government maintains that by repealing the former Broadcasting Law no. 3984
and enacting the new Law no. 6112 on the Establishment of Radio and Television
Enterprises and Their Media Services12, it has made progress in implementation.
However, the example cases cited below, along with the data outlined in subsequent
sections, suggest that the new legislation has not improved the situation.

16. In particular, the Government argues that Article 8§1-b of the new legislation reads as
follows "Media services shall not inflame society to hatred and hostility by
discriminating on the basis of race, language, sex, class, region, religion and sect,
nor shall they form hatred within society"13. The government argues that the new
legislation improved the situation regarding the imposition of sanctions based on
incitement to violence; however, contrary to the narrative of the government, MLSA
observes that the problem regarding the arbitrary imposition of fines on the grounds
of ‘incitement to violence’ persisted in 2023 as exemplified in the following
paragraphs. The authority imposed a total of 14 million 608 thousand 294 Turkish
Liras on the grounds of incitement to violence14.

17. The Government argues in its action report that the suspension of broadcast can only
be imposed “if the same violation is repeated in one year from the notification of the
resolution of sanction to be given following a broadcast in violation of the principles
under sub-paragraphs (b) and (d) of Article 8 § 1 of the same Law”15. No information
on the actual legislative framework is provided.

18. The broadcast of the entire channel can be suspended in terms of repeated violations
but the government fails to inform the Committee that the “program suspension” can
be imposed by RTÜK without requiring a repetition in the cases if there is a violation
of the Article 8 subsection 1 paragraphs (a), (b), (d), (f), (g), (ğ), (h), (n), (ö), (s), (ş)
ve (t).

19. In 2023, the Authority issued a total of 292 program suspensions. These suspensions
concern HALK TV, one of the major opposition news outlets. 15 HALK TV
programs were suspended16, followed by TELE1 with eight programs17 and KRT with

17 RTÜK meeting and decision nos, 2023/08 - 4, 2023/31- 24, 2023/26 - 7, RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr) ,
RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr), RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr)

16 RTÜK meeting and decision nos, 2023/8 -3, 2023/12- 19, 2023/39- 15,RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr),
RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr) , RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr)

15 1324th meeting (September 2018) (DH) - Action report (21/06/2018) - Communication from Turkey
concerning the OZGUR RADYO-SES RADYO TELEVIZYON YAYIN YAPIM VE TANITIM AS. v.
Turkey (Application No. 64178/00) [Anglais uniquement] (coe.int)

14 MLSA RTÜK’ün 2023 karnesini çıkardı: ‘Her zamanki’lerin yanında deprem, seçimler ve kriz
(mlsaturkey.com)

13 DH-DD(2018)673, Turkey’s Government Action Report regarding Özgür Radyo-Ses Radyo Televizyon
Yapım ve Tanıtım A.Ş., Dated 21/06/2018, p.11.

12 DH-DD(2018)673, Turkey’s Government Action Report regarding Özgür Radyo-Ses Radyo Televizyon
Yapım ve Tanıtım A.Ş., Dated 21/06/2018, p.9-11.

https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19387
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19387
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19387
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19386
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19545
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19545
https://hudoc.exec.coe.int/#%7B%22execidentifier%22:%5B%22DH-DD(2018)673E%22%5D%7D
https://hudoc.exec.coe.int/#%7B%22execidentifier%22:%5B%22DH-DD(2018)673E%22%5D%7D
https://hudoc.exec.coe.int/#%7B%22execidentifier%22:%5B%22DH-DD(2018)673E%22%5D%7D
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi


three programs18; two FOX TV programs were also suspended19. The Authority
suspended the overall broadcast of various channels for 997 days in total.

20. The fine given to KRT TV indicates that the practice of RTÜK has not changed from
the ECHR’s judgment regarding Özgür Radyo. In its reasoning, due to the
expressions in broadcast such as “Kürdistan”, “... that is, the monopolization brought
about by the state’s refusal to allow Kurdish identity to find expression in Turkey, the
PKK’s monopoly of violence”, assessed that the broadcast violate Law No. 6112
Article 8 and paragraph (a), which is “It shall not be contrary to the existence and
independence of the State of the Republic of Turkey, the indivisible integrity of the
State with its territory and nation, and the principles and reforms of Atatürk.”20

21. In light of the 2019 regulatory adjustments, there has been a notable expansion in the
oversight capabilities of the RTÜK. This expansion extends beyond traditional
broadcasting domains to encompass a broader range of digital platforms, including
internet streaming services, online news websites, and various forms of digital
content21.

Data on sanctions imposed by the Authority in 2023

22. MLSA analyzed all the sanction decisions issued by RTÜK in 2023. RTÜK issued
352 administrative fines, 61 program suspensions, and 169 broadcast suspensions.
The administrative fines totaled 88,480,826.72 TL22.

23. In terms of penalties by channel, FOX TV was fined 43 million lira (the highest
penalty)23, which was followed by STAR TV and SHOW TV in the amount of fines
received. HALK TV incurred the fourth-highest amount of 3.85 million Lira24.
TELE1, established in 2023, along with SZC and KRT TV, faced administrative fines
for their commentary and news programs. The fines against STAR and SHOW TV
were due to content in TV series, whereas HALK TV, TELE1, SZC, and KRT TV
were fined for their editorial and news broadcasting content25.

25 As an example, with RTÜK meeting and decision no, 2023/23 - 13, 13.394.147,00- TL fine given to
FOX TV, due to the statements in a news broadcasting that the questioning the possibilities for a political

24 In one News broadcast, due to the sole expression “this country has a long tradition of murdering,
torturing and imprisoning writers, journalists”, 191.395,00- TL fine was given under the article 8/1-(ç), “it
can not contain defamatory, insulting or slanderous expressions beyond the limits of criticism of
individuals or institutions”. All other reasonings for fines given to HALK TV are similar in that
arbitrariness.

23 With RTÜK meeting and decision no, 2023/ 51- 36, 9.082.640,00- TL fine given to FOX TV for
critisizing the religious congregations under the article 8/1-(f), “It cannot be contrary to the national and
spiritual values of the society, general morality and the principle of protection of the family”, RTÜK |
Kararlar (rtuk.gov.tr)

22 MLSA RTÜK’ün 2023 karnesini çıkardı: ‘Her zamanki’lerin yanında deprem, seçimler ve kriz
(mlsaturkey.com)

21 See the relevant section in the submission, p. 41 et al., “The Authority’s jurisdiction expanded to
cover internet broadcasts”

20 RTÜK meeting and decision no, 2023/31 - 23, RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr)
19 RTÜK meeting and decision no, 2023/51 - 36, RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr)
18 RTÜK meeting and decision no, 2023/31 - 23, RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr)

https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19985
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19985
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://mlsaturkey.com/tr/mlsa-rtuk-2023-karnesi
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19777
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19985
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19777


24. During 2023, no fine has been issued to any channels of Demirören Media Group or
Turkuvaz Media Group which is owned by Kalyon Group26. These two groups are
closely tied with the government with major investments in government-backed
projects27.

Sanctioning of broadcasts critical of the government

25. In 2023, administrative fines totaling more than 31 million Turkish Lira
(approximately $2.08 million) were imposed on criticisms directed at the Turkish
government, the ruling Justice and Development Party (AKP), and its affiliates.
Analysis of the breakdown of these penalties shows that the highest fines were
attributed to criticisms made in election broadcasts, with a total of approximately 13.6
million Lira ($907,000) levied. This was followed by fines for commentary on
organized crime in Turkey, criticism of the government's disaster relief efforts during
earthquakes, and rebuke of the government's far-right policies.

Fines imposed by category were as follows:
● Election broadcasts: 13,565,623.00 Lira
● Commentary on organized crime: 9,082,640.00 Lira
● Criticisms of earthquake disaster responses: 4,617,304.00 Lira
● Far-right policy criticism: 1,471,752.00 Lira
● Criticism related to refugees: 723,801.00 Lira
● Criticism of the economic order: 490,346.72 Lira
● Other: 1,240,436.00 Lira
● Total: 31,191,902.72 Lira

26. The most common legal justification for these fines was the violation of the principle
of "impartiality." In 2023, FOX TV received the highest fines under this pretext,
followed by fines of 770,000 Lira for HALK TV and 428,690 Lira for TELE1. Other
significant fines were imposed for inciting hatred and hostility among the public,
broadcasting content detrimental to the development of children, and content
opposing the national and moral values of society.

Documented cases

27.MLSA wishes to highlight certain cases in which the Authority imposed significant
penalties against the broadcasters due to their content, MLSA considers that the

27 Aydınlı, S. (2019) 'Who controls the media in Turkey?', bianet. Available at:
https://bianet.org/haber/who-controls-the-media-in-turkey-208107 (Accessed: 9 March 2024).

26 One of top 10 companies in the World to receive public tenders.

power to change hands through free elections and the criticism regarding the rule of law and standarts.
RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr). Another example can be given from the fine given to SZC. Due to the
allegations of irregularities regarding TÜİK (Türkish Statistical Institute) taking place in a news
broadcasting, 429.049,00- TL fine was given to SZC TV (RTÜK meeting and decision no. 2023/51 - 47,
RTÜK | Kararlar (rtuk.gov.tr).)

https://bianet.org/haber/who-controls-the-media-in-turkey-208107
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19623
https://www.rtuk.gov.tr/UstKurulKarar/Detay/19996


Authority failed to consider the necessity in a democratic society prescribed in Article
10 of the Convention and as stated by the Court.

“Medya Mahallesi” decision against Halk TV (2023/39-15 – 4.10.2023)

28. One of the program suspensions against the opposition TV channel known as Halk
TV was caused by the following statement:

“I think and say this based on my experience, based on my experience
as a journalist, of course I am not a security expert, but based on my
experience as a journalist. This is the case not only in Turkey but also in
the world. Maybe the person, the terrorist, who was said to have blown
himself up did not know that he had explosives, remote-controlled
explosives on him or in the car. Because it is so meaningless, they come
and say that they are avenging the PKK terrorist before they can do
anything, before they can do anything. You can't die without doing
anything. I mean, if you ask me, everything is contradictory, he blew
himself up out of nowhere. But basically, get over it, as I said, I watch a
lot of movies and I live in Turkey, it's one of the things that haunts me, I
can't claim it, of course. Take it as a fantasy. But why is it so easy to kill
the driver of a car in Ankara, a car is so easy to unlock, turn on the
ignition, set off the bomb and drive off. Why kill someone in Kayseri,
let's say in the middle of the night, when you can do that in Ankara, you
know, I'm coming, hey look, I'm on my way, my bombs, bombs on our
backs, pistols on our waist... right, what is it? Now these are of course
questions that need to be discussed and clarified”.

29. These statements were made by a veteran journalist Ayşegül Arslan on her program
titled “Medya Mahallesi” and she questioned the official narrative regarding the
attack that took place in Ankara in October 2023. These statements were found to
violate Article 8§1-t which reads as “Broadcasters may not present the act of
terrorism, its perpetrators or its victims in a way that has consequences that serve the
aims of terrorism”. RTÜK imposed an administrative fine of 357.022,00 TL and five
consecutive program suspensions28.

“Çiğdem Toker” decision against FOX TV (2023/23-13 – 07.06.2023)

30. The highest administrative fine in 2023 was imposed against FOX TV for a statement
during the election night coverage on May 28, 2023. One of the journalists in the
broadcast said the following:

“We are talking about democracy, but we are talking about democracy by
making a presupposition, a preload on a democracy that we think should

28 Turkish Broadcasting Regulatory Authority (RTÜK), 2023. Decision to impose an administrative fine
and program suspension against HALK TV, Meeting No: 2023/39, Decision No: 15, Date: 4 October 2023.



be. This is how we codify the rule of law. In fact, this country does not
carry the norms and standards of a state of law. This administration does
not. Therefore, as I said, the question of whether a political power can
change hands through free elections has now become a critical question.
I think in this context, I would like to say that democracy is not just
about the ballot box. In other words, we need to support voters and
citizens to express themselves in other areas of politics and policy. We
need to make an effort for this, we need not to criminalize democratic
protests, freedom to seek rights. I say this to political actors.”

31. The aforementioned words were interpreted by the Authority as incitement to
violence and the Authority imposed the channel ₺13,394,147.00 administrative fine29.

32. MLSA finds that the words used by the broadcasters in the context of an election and
reminding listeners of the fact that democracy is not just about the ballot box is not
unacceptable in a democratic society. If anything, the broadcaster reminded the
necessities of a democratic society. Sanctioning such statements under the
aforementioned legal grounds (Article 8§1-b of Law No. 6112) shows the exploitation
of the provision within the law by the authorities.

“Selahattin Demirtaş’s Storybook” decision against Halk TV (2023/12-19
22.03.2023)

33. One of the other decisions of RTÜK to impose program suspension was against
HALK TV for a program in which the storybook called “Dad” written by Selahattin
Demirtaş, former Chairman of HDP was introduced. The following statements were
found to be praising an offense or an offender and said to be violating Article 8§1-g
of the Law:

“Now we continue... At the same time, Selahattin Demirtaş must have
written his fifth book in prison. Production, production, production,
Selahattin Demirtaş writes. The book he sent us is "Dad". It's a
storybook. I read it with great pleasure. We thank Mr. Selahattin
Demirtaş for thinking so kindly. At the same time, we embrace everyone
who is imprisoned in prison and struggling for freedom. We send the
greetings of all our people from the earthquake zone to the prisoners
and convicts in prison who are seeking their freedom.”

34. The mere praising of a storybook authored by a political prisoner became a legal
justification for five consecutive suspensions of the broadcast of this program30. The
mere praise of a book authored by a former presidential candidate and a former
politician is severely sanctioned by the Authority. The decision is reflective of the

30 Turkish Broadcasting Regulatory Authority (RTÜK), 2023. Decision to impose an administrative fine
and program suspension against HALK TV, Meeting No: 2023/12, Decision No: 19, Date: 22 March 2023.

29 Turkish Broadcasting Regulatory Authority (RTÜK), 2023. Decision to impose an administrative fine
against FOX TV, Meeting No: 2023/23, Decision No: 13, Date: 7 June 2023.



politically motivated decision-making process of the Authority. MLSA wishes to note
that the entire decision-making body of the Authority is composed of political
appointments by political parties.

Kızılcık Şerbeti (Cranberry Sorbet) decision against SHOW TV (2023/12-15 -
22.03.2023)

35. The TV show “Kızılcık Şerbeti” explores the dynamics between two families with
divergent lifestyles, their confrontation with societal norms, and the complexities of a
secular and a conservative family uniting through marriage. The show has been
particularly noted for addressing the secular family’s adjustment to Islamic social
practices, such as abstaining from alcohol. In the wake of the broadcast's suspension,
actors from the series took to social media to express their opposition, emphasizing
that the controversial scene was intended to reflect social realities rather than endorse
violence.

36. On 22 March 2024, RTÜK levied a hefty fine of 1,089,209 TL 31 on SHOW TV and
also ordered five consecutive broadcast suspensions of “Kızılcık Şerbeti.” The
manner of the sanction’s imposition—deemed excessive and outside the necessities of
a democratic society— left SHOW TV insufficient time32 to appeal before the next
airing. Instead, the channel was compelled to air a documentary featuring President
Erdoğan's quotes33. However, after RTÜK's decision, the Ankara Administrative
Court invalidated the Council’s ruling, allowing the series to resume broadcast34.

37. The case is reflective of the fact that the judicial remedies against the Authority are
not sufficient. When the Administrative Court vacated the decision rendered by the
Authority, the Authority imposed another decision to suspend two broadcasts and
imposition of a fine totaling 435,684.00 TL35.

35 Turkish Broadcasting Regulatory Authority (RTÜK), 2023. Decision to impose an administrative
fine and program suspension against SHOW TV, Meeting No: 2023/45, Decision No: 13, Date: 17
November 2023.

34 Duvar English, 2023. Famous Turkish series 'Kızılcık Şerbeti' will start airing this week after court’s
decision. [online] Duvar English. Available at:
https://www.duvarenglish.com/famous-turkish-series-kizilcik-serbeti-will-start-airing-this-week-after-court
s-decision-news-62285 [Accessed 4 March 2024].

33 Duvar English, 2023. RTÜK blocks broadcast of famous Turkish series and mandates airing of
Islamophobia documentary instead. [online] Duvar English. Available at:
https://www.duvarenglish.com/rtuk-blocks-broadcast-of-famous-turkish-series-and-mandates-airing-of-isla
mophobia-documentary-instead-news-62218#google_vignette [Accessed 4 March 2024].

32 Duvar English. (2023) 'RTÜK blocks broadcast of famous Turkish series and mandates airing of
Islamophobia documentary instead', Duvar English, 15 April. Available at:
https://www.duvarenglish.com/rtuk-blocks-broadcast-of-famous-turkish-series-and-mandates-airing-of-isla
mophobia-documentary-instead-news-62218 (Accessed: 9 March 2024).

31 Turkish Broadcasting Regulatory Authority (RTÜK), 2023. Decision to impose administrative fine
and program suspension against SHOW TV,Meeting No: 2023/12, Decision No: 15, Date: 22 March 2023.

https://www.duvarenglish.com/famous-turkish-series-kizilcik-serbeti-will-start-airing-this-week-after-courts-decision-news-62285
https://www.duvarenglish.com/famous-turkish-series-kizilcik-serbeti-will-start-airing-this-week-after-courts-decision-news-62285
https://www.duvarenglish.com/rtuk-blocks-broadcast-of-famous-turkish-series-and-mandates-airing-of-islamophobia-documentary-instead-news-62218#google_vignette
https://www.duvarenglish.com/rtuk-blocks-broadcast-of-famous-turkish-series-and-mandates-airing-of-islamophobia-documentary-instead-news-62218#google_vignette
https://www.duvarenglish.com/rtuk-blocks-broadcast-of-famous-turkish-series-and-mandates-airing-of-islamophobia-documentary-instead-news-62218
https://www.duvarenglish.com/rtuk-blocks-broadcast-of-famous-turkish-series-and-mandates-airing-of-islamophobia-documentary-instead-news-62218


“HDP votes” decision against KRT TV (2023/31-23 - 09.08.2023)

38. The Government argues in its action report that the practice of RTÜK regarding the
statements of guests in television programs would no longer be subjected to
administrative sanctions if they fall under freedom of expression36.

39. The examples provided by the Government are not reflective of the situation in
practice. For example, RTÜK decided to impose a sanction for the statements of a
guest speaker of a program aired on KRT TV; the statements were as follows:

“Now, Kurdish voters, you know, when we look at their voting tendencies
in Kurdistan, they can go to AKP, they can go to religious parties, they
can go to parties like the Welfare Party in the past. The same voter can
vote for both...The HDP has a monopoly in Kurdish politics. There are
various reasons for this. In other words, the monopolization brought
about by the state's refusal to allow Kurdish identity to find expression
in Turkey, the PKK's monopoly on violence. It resonates in the Kurdish
society in the form of the HDP's political hegemony...Because many
Kurds supported or sympathized with the HDP because of this. Yes, it
comes from such a tradition, but it is civilianizing, democratizing and
expanding. The Kurds embraced it as part of the process of both ending
the violence, voicing the needs of the Kurds and returning the usurped
state that belonged to the Kurds in Turkey to the Kurds. Religious Kurds
also embraced this, different segments also embraced it. Now this
process has been interrupted. With the trench process, the HDP fell into
a deep crisis of legitimacy and could not get out of it.”

40. The statements were found to violate Article 8§1-a which reads “Broadcasters may
not violate the existence and independence of the State of the Republic of Turkey, the
indivisible integrity of the State with its territory and nation, and the principles and
reforms of Atatürk.”37.

The Authority’s jurisdiction expanded to cover internet broadcasts:

41. The Authority unveiled the “Regulation on Radio, Television, and Voluntary Online
Broadcasts” on August 1, 2019. This regulation and its amendments granted the
Authority the power to regulate online broadcasts, including news websites based
overseas. To continue operations within Turkey, these sites are required to establish a
local company and pay taxes38.

38 bianet (2019) 'Radio and Television Supreme Council authorized to inspect online broadcasts', bianet, 1
August. Available at:

37 Turkish Broadcasting Regulatory Authority (RTÜK), 2023. Decision to impose an administrative
fine and program suspension against KRT TV, Meeting No: 2023/31, Decision No: 23, Date: 9 August
2023.

36 DH-DD(2018)673, Turkey’s Government Action Report regarding Özgür Radyo-Ses Radyo Televizyon
Yapım ve Tanıtım A.Ş., Dated 21/06/2018, p.18-19.



42. In February 2022, the Authority directed Deutsche Welle, Voice of America, and
Euronews to secure broadcasting licenses to maintain their operations. The outlets
were informed that non-compliance would lead to a ban on internet access within 72
hours of the notice. While Euronews complied by removing certain video content39

and was exempted from further requests, the Authority persisted in demanding
licenses from Deutsche Welle and Voice of America. Both refused to apply for
licenses, resulting in the blocking of their websites on July 1, 202240.

43. Further tightening its grip, on March 20, 2023, the Ministry of Industry and
Technology declined to renew the journalist employment licenses for Deutsche Welle,
leading to a suspension of its operations in Turkey41.

44. Since it was founded in 1994, RTÜK42, initially responsible for allocating radio and
TV frequencies, has exponentially amplified its powers. These have culminated in a
2018 regulation expanding its oversight to online broadcasters. RTÜK's
announcement on February 27, 2024, signals an intent to broaden its regulatory scope
even further to encompass social media platforms, with YouTube43 being explicitly
mentioned.

45. The Authority’s decisions in 2023 underscore the gravity of bringing platforms like
YouTube under RTÜK's control. Such a move could dramatically narrow the space
for independent media in Turkey, which currently utilizes YouTube as one of the
remaining platforms for unrestricted broadcasting. This evolving situation presents an
ongoing challenge to freedom of expression, highlighting the tension between
regulatory authority and the media's ability to operate independently.

Conclusions and Recommendations

43 Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Başkanlığı (2024) Galatasaray-Antalyaspor maçı sonrası spor yayını
yapan bazı mecralarda yapılan açıklamalar ve RTÜK'ün müdahalesi hakkında basın açıklaması. Available
at: https://www.rtuk.gov.tr/basin-aciklamasi/4741 (Accessed: 7 March 2024).

42 Türkiye Cumhuriyeti (1994) '3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında
Kanun: Madde 8'. Available at:
https://www.lexpera.com.tr/resmi-gazete/metin/radyo-ve-televizyonlarin-kurulus-ve-yayinlari-hakkinda-ka
nun-6112-sayili-kanun-ile-yururlukten-2 (Accessed: 7 March 2024).

41 bianet (2023) 'Deutsche Welle to close office in Turkey as authorities refuse to extend license',
bianet, 20 March. Available at:
https://bianet.org/haber/deutsche-welle-to-close-office-in-turkey-as-authorities-refuse-to-extend-license-27
5973 (Accessed: 9 March 2024).

40 bianet (2022) 'Turkey's media watchdog notifies international news websites: 72 hours begin',
bianet, 22 February. Available at:
https://bianet.org/haber/turkey-s-media-watchdog-notifies-international-news-websites-72-hours-begin-258
077 (Accessed: 9 March 2024).

39 bianet (2022) 'Turkey blocks access to Voice of America, Deutsche Welle websites', bianet, 1 July.
Available at:
https://bianet.org/haber/turkey-blocks-access-to-voice-of-america-deutsche-welle-websites-264002
(Accessed: 9 March 2024).

https://bianet.org/haber/radio-and-television-supreme-council-authorized-to-inspect-online-broadcasts-2111
67 (Accessed: 9 March 2024).

https://www.rtuk.gov.tr/basin-aciklamasi/4741
https://www.lexpera.com.tr/resmi-gazete/metin/radyo-ve-televizyonlarin-kurulus-ve-yayinlari-hakkinda-kanun-6112-sayili-kanun-ile-yururlukten-2
https://www.lexpera.com.tr/resmi-gazete/metin/radyo-ve-televizyonlarin-kurulus-ve-yayinlari-hakkinda-kanun-6112-sayili-kanun-ile-yururlukten-2
https://bianet.org/haber/deutsche-welle-to-close-office-in-turkey-as-authorities-refuse-to-extend-license-275973
https://bianet.org/haber/deutsche-welle-to-close-office-in-turkey-as-authorities-refuse-to-extend-license-275973
https://bianet.org/haber/turkey-s-media-watchdog-notifies-international-news-websites-72-hours-begin-258077
https://bianet.org/haber/turkey-s-media-watchdog-notifies-international-news-websites-72-hours-begin-258077
https://bianet.org/haber/turkey-blocks-access-to-voice-of-america-deutsche-welle-websites-264002
https://bianet.org/haber/radio-and-television-supreme-council-authorized-to-inspect-online-broadcasts-211167
https://bianet.org/haber/radio-and-television-supreme-council-authorized-to-inspect-online-broadcasts-211167


46. The legislative amendments and new laws implemented have not ameliorated the
violations of freedom of expression, nor have they addressed the issue of the
Authority's failure to consider the necessity of actions within a democratic society.
Instead, the 2019 amendments concerning internet broadcasts have exacerbated the
already declining state of media freedom in Turkey. The bans and suspensions
imposed on Voice of America and Deutsche Welle serve as stark indicators of the
prevailing concerns regarding the Authority's overreach.

47. The data shared clearly illustrates the arbitrary nature of the Authority's discretionary
powers. Government-affiliated media organizations have faced no sanctions for their
broadcasts, while those critical of the government have been penalized. This selective
imposition of sanctions underlines the unresolved issues associated with this case
group.

48. Moreover, the Authority's recent declarations about extending supervision to social
media content raise alarming issues that demand attention from international bodies.
Such developments should be a matter of concern for both the Committee of
Ministers and the Execution Department, as they represent a growing challenge to
freedom of expression and media independence on a global scale.

49. Having in mind the fact that the case has been pending implementation since 2006,
MLSA recommends that the Committee of Ministers promptly scrutinize the growing
power of RTÜK, as the Authority's declaration to regulate social media platforms
poses significant concerns for freedom of expression, and request that the Turkish
authorities:

a. Present an updated action plan that addresses the issues raised in this
communication, outlining specific legislative changes to resolve the
increasing concerns about the Authority's exercise of jurisdiction.

b. Disclose comprehensive data on the Authority’s sanctions.

c. Review the closures of Deutsche Welle (DW) and Voice of America (VoA)
which underscore the Authority's negative impact on freedom of expression in
Turkey.


